Brännpunkt: Slå ett slag för Receptarien: Din guide i läkemedelsdjungeln

Trots att arbetsmarknaden skriker efter legitimerade receptarier brottas utbildningarna med lågt söktryck och tomma studieplatser. Nu måste vi snabbt, tillsammans och med alla tänkbara medel göra yrket mer känt i samhället, skriver Emma Lundkvist, Samordnare vid Uppsala universitets Receptarieprogram.

Emma Lundqvist

En hållbar hälso- och sjukvård förutsätter fungerande läkemedelsförsörjning, apoteksmarknad och läkemedelsanvändning. Legitimerade receptarier är en viktig kugge i detta. Dessvärre är de sedan länge för alltför få och prognoserna inger inget hopp om förbättring.

Vid Uppsala universitet brottas vårt Receptarieprogram med lågt söktryck och tomma studieplatser. Detta trots en högkvalitativ och nyreviderad utbildning med lysande karriärutsikter. De studenter som hittar hit har ofta kompassen ställd på en potentiell apotekarexamen samtidigt som samhället skriker efter receptarier. Vad beror det på?

Den enskilt största anledningen är sannolikt en utbredd okunskap om yrket i sig. Många studievägledare och arbetsförmedlare känner inte ens till titeln. Våra studenter vittnar om hur de ofta och långt efter att de börjat studera på Receptarieprogrammet får frågan om de vill jobba i hotellbranschen. Först då de säger att receptarie är ”typ som apotekare” förstår folk. Redan yrkesaktiva receptarier tar gärna till samlingsbegreppet farmaceut för att beskriva sitt jobb.

Så hur vänder vi skutan? Vi vet att dagens studenter ratar utbildningskatalogen och hellre söker information om utbildningar och yrken de redan känner till. Ska vi säkerställa att hälso- och sjukvården inte ställs inför ännu allvarligare brist på receptarier måste vi snabbt, tillsammans och med alla tänkbara medel göra yrket mer känt i samhället. Vad sägs om vi att börjar redan idag?

FAKTA

• Tisdag 19 mars arrangerar Farmaceutiska fakulteten Receptarieprogrammets årliga Populärvetenskapliga Symposium, R-POPS.
  • Välkommen kl. 14.15-15.30 till BMC, föreläsningssal B:42.

MER INFORMATION

Emma Lundkvist, Samordnare