”Receptarieprogrammets studentsymposium R-POPS blir bättre för varje år”

Tisdag 19 mars arrangerade Farmaceutiska fakultetens Receptarieprogram vårterminens Populärvetenskapliga Symposium R-POPS där våra blivande läkemedelsexperter presenterar sina examensarbeten. ”Nivån blir om möjligt högre för varje år” konstaterar Chefsfarmaceut Fredrik Boström som delade ut Sveriges Apoteksförenings pris för bästa presentation till Anna Boström.

R-POPS 2024

Biomedicinskt Centrums Hörsal B42 är fylld till bredden då Sebastian Månsson, ordförande i Farmacevtiska Studentkåren välkomnar till finalomgången av Receptarieprogrammets nya tradition R-POPS: Det populärvetenskapliga symposium där studenterna presenterar resultatet av sina examensarbeten för kursare, lärare, familj och vänner. Tidigare under dagen har publiken tagit del av totalt 37 projekt, och juryn har inte haft en enkel uppgift att utse de sex finalisterna.

– Det här är utan tvekan en talangfull årskull receptariestudenter, och jag kan bara konstatera hur oerhört imponerad jag är av den generellt mycket höga kvalitet presentationerna håller. Deltagarna visar tydligt att de kan förklara komplexa ämnen på ett tillgängligt sätt, vilket tillhör de viktigaste kompetenser en blivande receptarie tar med sig ut i yrkeslivet, säger Emma Lundkvist, Samordnare vid Uppsala universitets Receptarieprogram.

På podiet har de sex finalisterna redan börjat redovisa sina projekt. Anas Slaii illustrerar med pedagogiska bilder och praktisk rekvisita sitt examensarbete inom Farmakognosi med fokus på att hitta ämnen med potential att omsätta i nya antiinflammatoriska läkemedel.

– Jag har utgått från ett antal medicinalväxter som professor Gunnar Samuelsson förde hem i samband med sina exkursioner till Somalia. Efter att ha pulveriserat dessa och skapat téliknande vätskor lät jag Karolinska Institutet analysera proverna. Resultaten visar att fyra av växterna har antiinflammatorisk effekt. I dessa har vi identifierat fem ämnen som inte tidigare testats i sammanhanget, så nu väntar fortsatt forskning.

Presentationerna fortsätter i rask takt med många intressanta resultat: Sofie Sellén har med framgång prövat en modell som kan ge viktig kunskap för behandling av barn med typ 2-diabetes. Grees Safoo visar att många apoteksanställda inte ställer adekvata frågor vid rekommendation av febernedsättande läkemedel till unga. Lydia Sanharib har isolerat en antiinflammatorisk molekyl i en planta och Sofia Hedberg har via litteraturstudier hittat indikationer på att Fager kan utgöra en alternativ väg i sökandet efter verktyg mot resistenta bakterier.

– Skickliga receptarier är en förutsättning för att våra svenska Apotek ska kunna bedriva sin verksamhet, och efter att ha tagit del av de R-POPS som hittills ägt rum är det uppenbart för mig att nivån blir om möjligt högre för varje år. Alla deltagare förtjänar mycket höga poäng för sina presentationer, men vi har lyckats kora en vinnare, konstaterar Fredrik Boström, Chefsfarmaceut vid Sveriges Apoteksförening, innan han delar ut Priset för bästa presentation av examensarbete till Anna Boström.

Årets vinnare vid R-POPS belyser i sitt projekt det faktum att anställda vid svenska apotek inte har befogenhet att förskriva några som helst receptbelagda läkemedel. Ett faktum som kan orsaka såväl problem med tillgång till nödvändiga mediciner som onödig frustration för både kund och farmaceut.

– Flera länder har redan uppdaterat sina regelverk, bland dem Danmark. Jag har genomfört en enkätstudie som visar att Sveriges farmaceuter är mer än redo för motsvarande steg även i vårt land. Likaså kan programutbildningarna genom att addera en kurs i farmaceutisk förskrivning skapa de förutsättningar och den trygghet som krävs, säger Anna Boström.

– Som prodekan är det lätt att känna stolthet när jag tar del av studenternas presentationer. De visar på ett fantastiskt sätt hur mycket kunskap de tillägnat sig under sin tid hos oss. Nu väntar Verksamhetsförlagd Utbildning innan det är dags för dem att ansöka om legitimationer, och jag ser redan fram mot september då vi möter dessa blivande läkemedelsexperter vid Farmaceutiska fakultetens examensceremoni i Uppsala universitetsaula innan de tar steget ut i sina framtida karriärer, säger Anja Sandström, Prodekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

MER INFORMATION

Emma Lundkvist, Samordnare