Future/Present: Current Practices in Pop Music Studies

Konferens i Uppsala 19-20 juni 2018

Denna konferens, som arrangeras av institutionen för musikvetenskap, Uppsala universitet, är tänkt som en arena för nuvarande praktiker inom området popmusikforskning. Den syftar till att utforska teoretiska och metodologiska utvecklingar över vetenskapsgränser, att kartlägga framtida riktningar och att främja ytterligare diskurs och samarbeten inom detta studieområde. Konferensen är uppbyggd kring tre forskningsområden: aktuella metodologiska ansatser och popmusikanalys; aktuellt epistemologiskt och teoretiskt arbete; såväl som aktuella estetiska, tekniska och ljudtekniska utvecklingar inom popmusik.

Konferensen syftar till att främja populärmusikstudier både inom Sverige, de nordiska länderna och internationellt och att stärka nationella och internationella nätverk inom detta tvärvetenskapliga ämnesområde. Detta mål återspeglas av valet av huvudtalare: Professor Anne Danielsen (Universitetet i Oslo) samt docent Robin James (UNC Charlotte, North Carolina, USA) är två ledande forskare inom området, vilka har stimulerat studiet av popmusik genom visionära metodologiska och teoretiska perspektiv.

Konferensen arrangeras med ekonomiskt stöd av Riksbankens Jubileumsfond.

Abstracts Pdf, 292 kB.

08.30 - 09.00 Kaffe & registrering

09.00 - 09.15 Konferensen öppnar

09.15 - 10.30 Keynoteföreläsning (Chair: Veronika Muchitsch)
ROBIN JAMES: Novelty, Speculation, Heartbreak: How Pop Music Conceives of "The Future" (1983-2017)

10.30 - 10.45 Kaffepaus

10.45 - 12.15 Session 1: Bodies across time and space (Chair: Lars Berglund)
ABIGAIL GARDINER: Pop Out of Time: Anohni and Transgendered/Transage Transgression
VERONIKA MUCHITSCH: Considering Corporeality, Subjectivity and Voice in ANOHNI's "Drone Bomb Me"
EMIL KRAUGERUD: Constructions of Intimacy in St. Vincent's "Hang on Me"

12.15 - 13.15 Lunch

13.15 - 14.45 Session 2: Politics of race (Chair: Elizabeth Gould)
DAVID KAMINSKY: Blackvoice, White Fans: Hip-Hop Authenticity and the Battle of the Azaleas
ANDERS LILJEDAHL: Sound & Color: Racializing Audiovisual Interdependencies in Music Videos
L.J. MÜLLER: Hearing Whiteness? Thoughts on an Elusive Subject

14.45 - 15.15 Kaffepaus

15.15 - 16.45 Session 3: Pop music as (eco-)system and apparatus (Chair: Per-Henning Olsson)
MATT BRENNAN: On Musical Ecosystems and Sustainability
RICHARD ELLIOTT: Songs as Systems: Objects, Ecologies, Weather, Viruses
MATTHEW LOVETT: Apparatuses of Capture: Disruptive Platforms and Reactionary Musics

19.00 Konferensmiddag

08.45 - 09.15 Kaffe

09.15 - 10.30 Keynoteföreläsning (Chair: Lars Berglund)
ANNE DANIELSEN: Analysing Popular Music in the Digital Age

10.30 - 10.45 Kaffepaus

11.00 - 12.30 Session 4: Current perspectives in analysis (Chair: Ralf von Appen)
PER-HENNING OLSSON: Playing with Expectations. Ambiguous Metre and Rhythmic Play in AC/DC's Music
JOSÉ GÁLVEZ: Pop Music Analysis: Old Issues, New Perspectives
BERNHARD STEINBRECHER: Analysing Nuances in Popular Music: Toward a Better Understanding of its Aesthetic Experience

12.15 - 13.15 Lunch

13.15 - 14.15 Session 5: Theorising new song forms (Chair: Lars Berglund)
RALF VON APPEN: Theorising New Song Forms in Current Pop Mainstream (del 1)
MARKUS FREI-HAUENSCHILD: Theorising New Song Forms in Current Pop Mainstream (del 2)

14.15 - 14.30 Kaffepaus

14.30 - 15.30 Session 6: Moving beyond genre? (Chair: Veronika Muchitsch)
MONIKA VOITHOFER: "...It takes harmony and the electric guitar for granted..." The New Discipline as a Bridge Between Contemporary and Pop Music
VICTOR SZABO: A Design-Oriented Approach to Recorded Music and "Post-Genre Genres'

15.30 - 16.00 Kaffepaus

16.00 - 17.00 Session 7: Looking back: Nostalgia and age (Chair: Elizabeth Gould)
KAI ARNE HANSEN: Analyzing Pop Personae Across Media: Take That and Aging Masculinities
REBECCA RINSEMA: The Politics of Coming of Age: Nostalgia for Innocence in Millenial Music

17.00 Konferensen avslutas

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin