Grammatik i Norden (GRAMINO) 4

Konferensen GRAMINO 4 äger rum på Sigtunastiftelsen i Sigtuna den 3–4 juni 2024.

Syftet med konferensen är att samla forskare som undersöker grammatiska förhållanden i nordiska språk (danska, färöiska, isländska, norska, svenska, samt relevanta dialekter).

Det går fortfarande bra att anmäla sig till konferensen som deltagare men anmälan om att hålla föredrag är stängd.

Inbjudna talare på temat Grammatikens gränssnitt:

• Kasper Boye, Köpenhamns universitet
  • Sara Myrberg, Lunds universitet
  • Ida Toivonen, Carleton University

Konferensprogram

Här kan du ladda ned ett preliminärt konferensprogram.

Konferensprogram (pdf) Pdf, 112 kB.

Abstracts

Föredragshållare vars abstracts har blivit antagna är underrättade.

Arrangörer:

GRAMINO 4 arrangeras av Grammatikkollokviet, ett samarbetsforum mellan Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet och Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet. Vi tackar Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur (Gun Widmarks fond) och Kungl. Vitterhetsakademien för ekonomiskt stöd.

I Sigtuna, 3–4 juni 2024 :

Konferensen äger rum i Sigtuna, mellan Uppsala och Stockholm. Från Stockholm eller Uppsala är restiden med allmänna kommunikationer cirka en timme. Från Arlanda flygplats går direktbussar till Sigtuna. Restiden är cirka 30 minuter.

Konferensen börjar vid lunch på måndagen den 3 juni och avslutas på seneftermiddagen på tisdagen den 4 juni.

Boka boende och middag