En dekonstruktion av expertis genom arkadspel
Över oräkneliga områden och uppgifter, bland dem musikinstrument och digitala spel, finns det människor som presterar på exceptionella nivåer. Mekanismerna som ligger bakom utvecklandet av en expertis är dock fortfarande inte fullt förstådda. Det här projektet använder två nydanande digitala spel, Space Progress och Brick Bandit, för att bättre förstå hur expertis utvecklas. Båda spelen är utvecklade speciellt för projektet, och används för att jämföra tre distinkt olika grupper: vuxna med erfarenhet av digitala spel, vuxna med erfarenhet av att spela musikinstrument, men utan erfarenhet av digitala spel, och en kontrollgrupp utan erfarenhet av vare sig digitala spel eller musikinstrument.
Forskare
- Spel- & samhällslabbet
- Uppsala Barn och Babylab, institutionen för psykologi, Uppsala Universitet
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala Universitet
Finansiering
Spel- & samhällslabbet
Se alla forskningsprojekt vid Spel- & Samhällslabbet