1700-tal inne och ute på Linnés Hammarby

En man i skjorta och 1700-tals hatt visar runt en grupp besökare i kulturresevatet Linnés Hammarby.

Carl von Linné

Läkaren och botanisten Carl von Linné är en av Sveriges mest kända vetenskapsmän. Han och hans familj ägde gården Hammarby, en lantlig tillflyktsort strax söder om Uppsala. Idag är gården ett populärt utflyktsmål sommartid, omgiven av ett återskapat 1700-talslandskap, med skog, hagar, åkrar, en kålgård och en humlegård.

Längs Linnés exkursionsstig

Aktiviteten "1700-tal ute och inne..." är det perfekta sättet att lära känna Linné! Vi börjar med en promenad genom odlingslandskapet och skogen, längs en av de exkursionsstigar som Linné och hans studenter använde. Blomsterkungen själv eller en av hans studenter följer er längs vägen.

Under vandringen stannar vi till på samma platser som Linné undervisade vid. Vi tittar på växter som Linnés studenter också såg, och dokumenterar det vi ser. Vi pratar också om allemansrätten och vad den innebär, och om bevarande av natur- och kulturområden.

Fika och unika växtplanscher

Efter ungefär 45 minuter gör vi en paus för fika hos Café Sara Lisa, innan guiden tar oss med på visning i familjen Linnés bostadshus. I Carl von Linnés arbetsrum och sovrum tittar vi på de unika växtplanscherna som vilka LInné klädde väggarna med istället för tapeter.

Fakta om aktiviteten

• Typ av aktivitet: Museum och populärt utflyktsmål
  • Plats: 15 kilometer söder om Uppsala
  • Tidsåtgång: 3 timmar
  • Säsong: Maj – september, vandringen kan bokas förmiddagar tisdag – fredag
  • Målgrupp: Aktiv och nyfiken besökare intresserad av unika upplevelser
  • Antal deltagare: 1–20
  • Svårighetsgrad: Lätt vandring längs stigar i naturen. Höga trösklar i boningshuset. Bekväma kläder och skor lämpliga för väderleken rekommenderas. I övrigt krävs ingen särskild erfarenhet eller kunskap.
  • Språk: Svenska, engelska

Gruppris (1–20 personer): 3.600 kr

• Vuxna: 120 kr entréavgift till museiområdet, ej inkluderat i gruppriset
  • Barn: 0 kr, ej inkluderat i gruppriset
  • Fika, kaffe, eventuell picknick-lunch och transporter ej inkluderat i priset. Fika/lunch kan bokas i förväg.

Bokning

Bokas via e-post till bokning@botan.uu.se