PUMA-pengar inspirerar till livslångt läsande

Sofia Ahlberg och Suzanne Ericson

Sofia Ahlberg och Suzanne Ericson vill inspirera till livslångt läsande inom lärarutbildningen. Foto: Mikael Wallerstedt

År 2023 fanns tre miljoner kronor i PUMA-medel att söka för projekt. Ett av projekten som tilldelades medel är Lifelong Reading: Teaching Activities to Encourage a Love of Literature in Primary School Teacher Trainees-and Their Future Students.

Projektet drivs av institutionen för engelska. Det var universitetslektor Sofia Ahlberg som ansökte om medel, men det är doktoranden Suzanne Ericson som driver det hela. Totalt fick projektet 44 741 kronor inom området utbildningsförnyelse och pedagogisk utveckling.

Hur kom det sig att ni sökte pengar?

– Idén för projektet föddes i klassrummet, enligt Suzanne Ericson. Som kurskoordinator och seminarieledare noterade jag att en del studenter inte läste de litterära texter som de skulle jobba med. Engagemanget var oftast högre i mer praktiska aktiviteter. I diskussionerna jämförde studenterna kurstexterna med filmer de hade sett.

Utifrån detta föddes tanken att introducera mer lekfullhet och fokus på film för att fler studenter skulle vilja läsa kurslitteraturen.

– Det handlar om vårt ansvar som språklärare att inspirera till livslångt läsande inom lärarutbildningen, tillägger Sofia Ahlberg.

Berätta mer om projektet!

– Syftet med projektet är att öka studenternas motivation och intresse för ett livslångt läsande, säger Suzanne Ericson. Vi ville få bidrag från studenter och grundskollärare för att kunna göra så relevanta och lockande förändringar som möjligt.

Men vad står PUMA för?

– PUMA står för pedagogisk kompetensutveckling, förklarar Sofia Ahlberg. PUMA-medel ger oss möjlighet att stärka och utveckla insatserna inom pedagogik, en möjlighet att utveckla en forskningsbaserad undervisning. Det är samspelet mellan teori och praktik som är viktigt här.

Utvecklad undervisning kommer alla till gagn, menar hon, det vill säga från de ansvariga för utbildning och forskning och studenterna vid Uppsala universitet till samhället i stort.

Hur har pengarna använts i projektet?

– Framförallt på människor, säger Suzanne Ericson. Vi ville skapa en blandad grupp och pengarna gjorde att vi kunde bjuda in en grundskollärare och två lärarstudenter som nyligen deltagit i kursen. Det var viktigt, tyckte vi, att kunna betala studenterna. På så vis understryker vi att deras åsikter och arbete i gruppen är viktiga delar av projektet.

En stor utmaning var att hitta tider där alla kunde träffas. Det blev en del jobb i mindre grupper, ibland på distans.

– En höjdpunkt var när vi höll en workshop med alla på plats, det var jätteroligt, säger Suzanne Ericson.

Projektet ska vara klart under vårterminen 2024. Det ska avrapporteras i skriftlig form.

– Vi har också delat med oss en del av projektet till våra kollegor både på engelska institutionen och vid Uppsala universitets konferens i universitetspedagogisk utveckling 2023, berättar Suzanne Ericson.

Sofia Ahlberg avrundar:

– Vi har redan upplevt genom erfarenhetsutbyte med andra lärare som har blivit beviljade medel att PUMA-projekten glädjande nog bidrar i planering och utveckling av undervisningens former på vårt universitet.

Ulrika Hurtig

Fakta

Ansökningsperioden för nästa år PUMA-medel startade den 31 januari 2024. Sista dag för ansökan är den 20 mars 2024.

För verksamhetsåret 2025 finns sammanlagt två miljoner kronor i PUMA-medel. Varje projekt kan max få 250 000 kronor, men arbetar man tvär- eller mångvetenskapligt och samarbetar olika vetenskapsområden kan projekten få upp till 350 000 kronor. Projektet ska medfinansieras av berörd/a institution/er.

Projektmedlen fördelas mellan fem olika områden:

• Utbildningsförnyelse och generella pedagogiska utvecklingsprojekt
  • AI, digitaliserad undervisning och e-lärande
  • Hållbar utveckling
  • Internationalisering och interkulturell kommunikation