AI borde integreras i fler utbildningar

En rad utbildningar på högskolan borde också utbilda i AI för att studenterna ska utveckla en större tvärvetenskaplig förståelse för de frågor som uppstår i skärningspunkten mellan teknik och samhälle. Det visar en ny rapport från UKÄ.

Fler behöver förstå AI och hur det kan tillämpas inom sina verksamhetsområden. Det behövs också fler AI-specialister och båda grupperna behöver utveckla en större tvärvetenskaplig förståelse. Det visar rapporten "Artificiellt intelligens och högskolans utbildningsutbud". Rapporten är gjord av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) på uppdrag av regeringen.

UKÄ skriver i rapporten att den stora utmaningen är att lärosätena behöver integrera AI-inslag i en lång rad utbildningar, till exempel lärarutbildning, socionomutbildning och juristutbildning, samtidigt som högskolorna behöver utbilda fler AI-specialister.

Två förslag till lärosätena

I rapporten presenteras två förslag för hur lärosäten ska kunna bli snabbare och flexiblare och därigenom möte framtidens kompetensbehov bättre:

  • Lärosäten kan arbeta med öppna uppdragsutbildningar för utbildning för yrkesverksamma.
  • Lärosäten kan bryta ut enskilda kurser ur befintliga program och ge dessa som fristående kurser som samläses med programstudenterna.

Anders Berndt

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin