Ekonomispelet på engelska för forskare och forskningsledare

Bild på Ekonomispelet, spelplan och spelpjäser

Uppsala universitets ekonom­ispel ger deltagarna en översiktlig förståelse för verksamheten ur ett ekonomiskt perspektiv. Grundläggande ekonomiska begrepp får en konkret innebörd genom att händelser simuleras på en spelplan, översätts i ekonomiska termer och tolkas i ekonomiska rapporter. Den här kursen ges på engelska och riktar sig till forskningsledare.

Kursen riktar sig till

• Forskningsledare
  • Disputerad forskare

• Ekonomi
  • Ledarskap och chefsutveckling

Mer information

Mer information om datum, länk till anmälan m.m. finns på kursens engelska sida.

Målgrupp

Forskningsledare och disputerade forskare med huvudansvar för forskningsprojekt vid Uppsala universitet.

Syfte

Att deltagarna ska lära sig centrala begrepp inom företagsekonomi/redovisning samt förstå det ekonomiska kretsloppet vid universitetet. Ett övergripande mål med kursen är att ge deltagarna ekonomiska kunskaper för att kunna analysera och styra sin verksamhet och ge förutsättningar för att kunna fatta bra beslut. I Ekonomispelet är det inte frågan om att vinna – utan att disponera sina resurser på bästa sätt.

Mål

• Att kunna överblicka och förstå sin verksamhet vid Uppsala universitet och sin institution/avdelning ur ett ekonomiskt perspektiv
• Att genom att förstå ekonomiska begrepp kunna tolka rapporter och bokslut
• Att finna möjligheter att planera, styra och följa upp sin verksamhet/sitt projekt

Kursledare

Maria Andersson, ekonomipedagog, Lyceum, tillsammans med medarbetare från Avdelningen från ekonomi och upphandling och Karriär & Ledning.

Cajsa Ekstav
Karriär & Ledning