Undervisa och utvärdera akademiska texter

Vill du lära dig mer om hur du kan hjälpa dina studenter att förbättra sina akademiska skrivfärdigheter? Vilka strategier finns och hur kan vi som lärare bli bättre mentorer? Och hur undervisar och bedömer vi skriftliga uppgifter?

Kursen riktar sig till

• Övrig undervisande personal
  • Lärare

• Personlig utveckling
  • Pedagogik

Syftet med kursen är att öka medvetenheten om skrivprocessen och ge en större förmåga att ge specifik och konkret återkoppling till studenttexter. Vi kommer att ta upp olika verktyg och strategier för att hjälpa studenter förstå den akademiska skrivprocessen, samt teoretiska grunder som kan hjälpa lärare och handledare att guida studenter att utveckla sitt skrivande.

Kursen vänder sig till dig som undervisar studenter som skriver akademiska texter, handleder examensarbeten eller vill veta mer om den akademiska skrivprocessen. Kursen ges på engelska.

Vi träffas fysiskt på campus Ångströmlaboratoriet (Å101146) under två dagar. Kursdeltagarna gör även några inlämningsuppgifter och läser en artikel innan kursstart, motsvarande en halv dag.

Kurstillfällen

• 2024-04-10 9.00-12.00
  • 2024-04-11 9.00-16.00
  • 2024-04-12 9.00-12.00

Anmälan

Anmäl dig genom att skicka ett mail till pia.westerlund@uadm.uu.se senast den 18 mars 2024. Deltagarna kommer att få certifikat efter avslutad kurs.

Katarina Andreasen

Kurstillfällen och anmälan