Etik i teknisk och naturvetenskaplig utbildning

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet erbjuder en avgiftsfri fortbildningskurs i två delar om etik i teknisk och naturvetenskaplig utbildning för alla med grundläggande pedagogisk utbildning och/eller gedigen erfarenhet av undervisning.

I den första delen av kursen, som motsvarar en veckas arbetstid, diskuteras etikens grunder och etik i specifika ämnesområden inom teknik- och naturvetenskap. I den andra delen av kursen, som motsvarar en veckas arbetstid, förväntas deltagarna genomföra ett projekt som syftar till att integrera etiken i exempelvis ett undervisningsmoment på en kurs, ett utbildningsprogram, eller ett ämnesområde. Kursen tar sin utgångspunkt ur etisk teori samt forskningslitteratur inom ämnesområdet etik, samt närliggande områden.

Kursfakta

• Omfattning: Kursen motsvarar 1 vecka (del 1) eller två veckor (del 1 och 2) heltid.
  • Kursintyg: Utfärdas efter slutförd kurs.
  • Antalet deltagare: Begränsat till 12.
  • Anmälan: Senast 20 augusti till Pia Westerlund pia.westerlund@uadm.uu.se
  • Frågor om kursen: Kontakta Maja Elmgren maja.elmgren@kemi.uu.se
  • Kursansvariga: Maja Elmgren och Björn Victor

Efter avklarad delkurs 1 ska deltagarna kunna:

• diskutera grundläggande etisk teori, samt uppvisa ett reflekterat och problematiserande förhållningssätt till genomgången teori.
  • diskutera och reflektera kring olika etiska aspekter på tekniska och naturvetenskapliga ämnen, särskilt inom det egna ämnesområdet.

Efter avklarad delkurs 2 ska deltagarna kunna:

• planera, genomföra, utvärdera och reflektera över integrationen av etik i ett undervisningsmoment, i ett utbildningsprogram, eller i ett ämnesområde inom teknik- och naturvetenskap med stöd i forskning och beprövad erfarenhet om studenters lärande av ämnet.

Del 1 (alltid 10:15-12)

• 7 september 10.15-12.00,
  • 14 september 10.15-12.00,
  • 21 september 10.15-12.00,
  • 28 september 10.15-12.00,
  • 12 oktober 10.15-12.00,
  • 19 oktober 10.15-12.00.

Del 2 (olika tider)

• 19 oktober 13.15-16.00,
  • 16 november 9.15-16.00,
  • 26 april 2022 10.15-12

Del 1: Etikens grunder och etik i specifika ämnesområden (motsvarar 1 veckas heltid)

• Medvetenhet för etiska frågor inom teknik- och naturvetenskap. Varför är etik viktigt för ingenjörer och naturvetare?
  • Ingenjörers och naturvetares ansvarstagande och undvikande av ansvar.
  • Modeller för kritiskt tänkande om etik, samt konsekvensetik och pliktetik.
  • Dygder, frihet och relationell etik.
  • Rättvise- och miljöetik.
  • Fördjupad diskussion av etik i deltagarnas olika ämnesområden.

Del 2: Projekt som integrerar etiken i praktiken (motsvarar 1 veckas heltid)

• Diskussion om hur man kan integrera etik i kurser, utbildningsprogram och ämnesområden. Deltagarna presenterar projektidéer.
  • Fördjupad diskussion samt utprövande av deltagarnas etikinslag med kursdeltagarna som testgrupp.
  • Återkoppling av genomfört etikprojekt.