Vilka aktiviteter pågår och har genomförts?

Utvecklingsarbetet i enlighet med den europeiska stadgan pågår kontinuerligt och är en integrerad del i Uppsala universitets leding och styrning sedan den ursprungliga projektorganiseringen avslutats. Det innebär att de strategiska beslut som fattas för Uppsala universitet i linje med stadgan kommer direkt från ledningen på olika nivåer inom universitetet.

Exempel på pågående aktiviteter ur handlingsplanen 2024-2026:

• Projekt- Utveckla konkret stöd till verksamhetsansvariga för implementering av policy för arbetsmiljö och lika villkor, plan för jämställdhetsintegrering samt universitetets medarbetarpolicy.
  • Anordna tillfällen för erfarenhetsutbyte mellan rekryteringsgrupper som arbetar med lärarrekrytering inom fakulteterna.
  • Utveckla och genomföra ett ledarprogram, academic leadership cycle, riktat till universitetsledningsnivån samt även inkluderande ett integrerat mentorskapsprogram till juniora ledare.

I handlingsplanen 2024-2026 kan du läsa om samtliga pågående aktiviter.

Genomförda aktiviteter

Utifrån den ursprungliga GAP-analysen, som gjordes med utgångspunkt i den europeiska stadgan, identifierades flera behov av utveckling som nu är åtgärdade. Nya behov i linjen med stadgan identifieras löpande och tas upp i handlingsplaner.

Aktiviterna i handlingsplaner för perioden 2018-2024 är genomförda.

Ni kan se alla genomförda aktiviteter i handlingsplanen för 2018-2020 samt 2021-2024.