Information om behandling av personuppgifter i Adato

Adato är universitetets stödsystem för bevakning av sjukfrånvaro och dokumentation av rehabilitering och förebyggande åtgärder. Adato har en koppling till Uppsala universitets lönesystem Primula, vilket gör att Adato innehåller aktuell information om anställda och deras sjukfrånvaro. Systemet hanterar uppgifter om personer som är eller har varit anställda på Uppsala universitet. Personuppgifter som behandlas är namn, personnummer, AKKA-id, organisationstillhörighet, befattning, anställningsform, tjänstgöringsgrad, sjukfrånvaro samt lön. Inga personuppgifter överförs till tredje land (land som ej är medlem i EU eller EES).

Syftet med behandlingen är: En samlad, säker och tydlig dokumentation gör så att varje steg i en rehabilitering tydliggörs, från att uppfylla lagkrav på rehabiliteringsplan i ett tidigt skede till att olika anpassningsmöjligheter bedöms, prövas och utvärderas systematiskt.

Personuppgiftsansvarig, och tjänsteleverantör, är:

Uppsala universitet
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson, för tjänsten adato@uu.se

Tjänsteleverantörens jurisdiktion: Sverige

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Läs mer om dina rättigheter och hur universitetet hanterar personuppgifter. Personuppgifterna bevaras i Adato så länge uppgifterna anses vara nödvändiga.

Adato följer EU:s dataskyddsförordning samt den internationella standarden GÉANT Data Protection Code of Conduct .