Information om nyheter och ändringar i systemet

Uppdatering augusti 2023

I samband med uppdatering av Adato 2023-08-29 införs följande ändringar i systemet:

Adato - startsida

Länkar har lagts till på startsidan om:

• våld i nära relationer
  • särskilt högriskskydd
  • arbetshjälpmedel
  • bidrag till arbetsbetshjälpmedel

Guider - ändring av namn

Guide: Rehabutredning, bedömning av arbetsförmåga

• Nytt namn: Rehabutredning, frågeformulär vid sjukskrivning.
  • Om man hovrar över rubriken syns texten ”Arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering”.
  • Syfte: För att tydliggöra att det är denna guide man generellt använder i samband med sjukskrivning.

Guide: Plan för återgång

• Nytt namn: Försäkringskassans plan för återgång i arbete.
  • Om man hovrar över rubriken syns texten ”Används vid förfrågan från Försäkringskassan”.
  • Syfte: För att tydliggöra att denna guide används för att underlätta vid förfrågan från Försäkringskassan om att lämna in plan. I övrigt används guiden ovan.

Ändringar i guiden ”Rehabutredning, frågeformulär vid sjukskrivning”

Företagshälsovård

• Frågan ”Finns Företagshälsovård?” med svarsalternativ Ja eller Nej har tagits bort.
  • Syfte: Uppsala universitet har alltid avtal med företagshälsovård och därför är frågan onödig att ställas.

Sociala förhållanden

• Fält har införts med rekommendation att ställa frågor om ”Våld i nära relationer” samt ”Alkohol och droger”.
  • Under frågetecknet vid rubriken finns länk till Medarbetarportalen för mer information kring hur man hanterar misstanke om påverkad medarbetare.
  • Syfte: Ett led i att i större utsträckning komma in på dessa områden och kunna förebygga och ge stöd.

Övriga ändringar

Övriga upplysningar

Fritextfältet Övriga upplysningar har tagits bort då utrymmet använts inom fält för Sociala förhållanden för rekommendation att fråga om Våld i nära relationer och Alkohol och droger.

Om behov finns att lägga in något inom fält Övrigt kan man skriva i t ex Word och bifoga som dokument.

Menyvalet Intyg

Menyvalet Intyg ändrar namn till Anteckningar och intyg.

Ny länk mellan Prehab och Rehabärende

Nu kan man via en länk i Prehab klicka sig direkt till ett pågående rehabärende.