Inspelningsstudio Blåsenhus

Denna sida handlar om projektet Inspelningsstudio Blåsenhus som nu är avslutat. Studio Blåsenhus har nu fått en fortsättning inom förvaltningen. All aktuell information om Studio Blåsenhus hittar du på denna sida. Där hittar du även en dokumentär version av projektrapporten.

Om projektet

En inspelningsstudio för undervisning och forskning har byggts på Campus Blåsenhus. Projektet ligger inom E-området Lärande och Utbildning och har nu avslutats. Nedan följer en kort sammanfattning av projektet samt tillhörande projektrapport.

Projektmål

  • att tillhandahålla en fysisk plats med högkvalitativ inspelningsutrustning som lärarna kan använda för att spela in ljud- och videomaterial
  • att tillhandahålla tekniskt och pedagogiskt stöd inför och under inspelning samt under efterarbetet.
  • att beskriva och skapa en modell för framtida byggnationer av studior vid Uppsala universitet med fokus på tekniska/praktiska beskrivningar.
  • att skapa en kortare undervisningsmodul med såväl teoretiska som praktiska delmoment rörande användning av inspelat video/ljud material i universitetsundervisning
  • att utvärdera såväl teknikkvalitet av det producerade innehållet som upplevelsen av det pedagogiska stödet, vilket även inkluderar beskrivning av behov av pedagogiskt stöd/tekniskt stöd av avnämarna. Utvärderingen omfattar även kvantitativa mått av beläggning och typ av användning jämte kvalitativa beskrivningar av användning och förändrad undervisningspraktik.

Samtliga projektmål har uppfyllts.

Bakgrund och syfte

Universitetets alla verksamheter har behov av utökat stöd för både inspelningar och direktsändning av föreläsningar, Zoommöten och poddar.

Ett förslag togs fram 2020 att iordningställa en studio där lärare kan få tekniskt och pedagogiskt stöd inför, under och efter en inspelning eller en live-stream. Denna studio skulle dessutom kunna användas som utgångspunkt när intendenturer vill ställa i ordning en eller flera studior vid sitt campus. Förslaget föredrogs för IT-nämnden den 15 februari 2021 och erhöll enhälligt stöd. Rektorn beslutade att tillstyrka förslaget och finansiera Studioprojektet med 4935 tkr under projekttiden.

Studion byggdes upp år 2022 och invigdes 7 mars 2023. Projektet förlängdes med på sex månader pga. förseningar i leveranser men har pågått inom ramen för den ursprungliga budgeten. En delrapport lämnades in 2023-10-04 med förslag om att fortsätta driva studion med ansvaret fördelat mellan Universitetsgemensam IT och Avdelningen för kvalitetsutveckling.

Projektorganisation

Uppdragsgivare: Universitetsdirektör Caroline Sjöberg

Projektägare: Åsa Kettis, avdelningschef, avdelningen för kvalitetsutveckling och Annika Ohlsson, enhetschef vid Avdelningen för universitetsgemensam IT.

Styrgrupp: Christer B. Andersson (ordförande), Annika Ohlsson UIT, Anna-Carin Lundqvist, MedFarm, Jonas Almqvist, HumSam, Tobias Jakobsson, TekNat

Projektledare: Suzanne Pathkiller, UP

Arbetsgrupp: Andreas Forsberg (UIT), Emil Lundell (UIT), Mats Cullhed (UP), Malin Gadeborg (UP), Sofia Grunér (UP), Suzanne Pathkiller (UP)

Referensgrupp: Ida Renström (MedFarm), Daniel Olsson (Campus Gotland), Mikael Waldenvik (Blåsenhus), Johan Eriksson (HumSam), Lennart Rolandsson (Edu), Nicusor Timneanu (TekNat)

Projektsummering

Efter rekrytering och tillsättning av personal kom projektet igång hösten 2022 och förlängdes med en termin t o m 2024-06-30 (Inom beviljad ekonomisk ram). Trots förseningar i olika leveranser, började studion ta emot bokningar för ljud- och videoinspelning senare under hösten 2022.

Sedan dess har studion tillhandahållit tjänster och stöd för att skapa inspelat material och fungerar idag som en central resurs för Uppsala universitet med fokus på utbildning och forskningskommunikation. Studions användare kommer från olika delar av universitetet och har skapat ett mångfasetterat material inom rörlig bild och ljud. En bredd av ämnesområden, campus, lärare och forskare är representerade. En delrapport lämnades in 2024-10-04 med ett förslag om att fortsätta driva studion med ansvaret fördelat mellan Universitetsgemensam IT och Avdelningen för kvalitetsutveckling.

Under planerings- och byggprocessen för inspelningsstudion har projektgruppen aktivt etablerat kontakter med personal vid andra universitet som också arbetar med studioenheter, inklusive SLU, Karlstad och KI. Syftet med dessa kontakter har varit att utbyta erfarenheter och bästa praxis för att stödja vår egen byggprocess och säkerställa att vi implementerar beprövade lösningar och undviker vanliga fallgropar.

Dessutom har ett lokalt nätverk bestående av annan universitetspersonal som arbetar med media bildats. Denna sammanslutning ger en värdefull plattform för samarbete, kunskapsdelning och kompetensutveckling vilket förbättrar kvaliteten på material som produceras. Nätverket möjliggör även gemensamma initiativ, vilket direkt gagnar både lärare och studenter genom att erbjuda förbättrade verktyg och metoder för inspelning.

Överlämnande

I och med projektets avslutning övergår driften av den nyupprättade inspelningsstudion till att bli en del av e-området Lärande och utbildning. För att säkerställa en hållbar förvaltning av studion, kommer drift och support att skötas gemensamt av Avdelningen för kvalitetsutveckling och Universitetsgemensamt IT (UIT).

Detta överlämnande säkerställer att inspelningsstudion fortsätter att vara en central resurs för universitetets pedagogiska utveckling, samtidigt som den stödjer ett brett spektrum av akademiska och kreativa behov.

Projektrapport

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin