Systemstöd för utbildningsplanering i Ladok

Ladokkonsortiet, som ansvarar för utveckling och drift av systemet Ladok för fyrtio svenska lärosäten, har beslutat att utveckla funktionalitet för utbildningsplanering. I och med det kan utbildningsdatabasen Selma avvecklas och hanteringen av utbildningsinformation för kurser och program på grundnivå och avancerad nivå flyttas till Ladok.

Projektet Systemstöd för utbildningsplanering i Ladok syftar till att införa den nya funktionaliteten i Ladok vid Uppsala universitet och därmed skapa ett samlat digitalt stöd för utbildningen på grundnivå och avancerad nivå.

Funktionaliteten för utbildningsplanering i Ladok kommer inte att vara en spegling av den funktionalitet som finns i Selma. Införandet kommer därför att kräva att processerna för hur utbildningsutbudet rapporteras in och presenteras ändras. I viss mån kommer också kompletterande funktionalitet behöva tas fram.

Arbetet med att ta att kartlägga processer, ta fram nya flöden för utbildningsinformationen och konfigurera de nya funktionerna i Ladok sker i samarbete med användargrupper med representanter från institutioner och områdeskanslier.

Tidsplan

Tidsplanen kommer att fyllas på löpande med mer detaljerade uppgifter.

Utveckling av processer

Kartläggning av funktionalitet

Konfiguration av Ladok (skapa kurs, skapa kursplan, hantera ändringar av kurser och kursplaner, skapa kurstillfällen)

Förberedelser för migrering av kurs- och utbildningsplaneinformation från Selma till Ladok

Konfiguration av Ladok (skapa utbildningsplaner, skapa utbildningsutbud, hantera utbud av kurser inom program, skapa litteraturlistor)

Utbildningskatalogen på webben börjar förberedas för att kunna ta emot information från Ladok.

Återstående konfiguration

Framtagande av användarhandledningar och utbildningsmaterial, utbildning av support

Användarutbildningar

Migrering av kurs- och utbildningsplaneinformation från Selma till Ladok

Utbildningskatalogen på webben hämtar information från Ladok.

Ladok används för rapportering av uppgifter om utbildningsutbudet för läsåret 2026/2027.

Selma tas ur drift.

Terminsrapporter

I slutet av varje termin redovisas en rapport kring status i projektet.

Terminsrapporter

Organisation

Uppdragsgivare: Universitetsdirektör Caroline Sjöberg
Projektägare och ordförande i styrgruppen: Karin Apelgren, studentavdelningen
Projektledare: Peter Stålberg, studentavdelningen
Biträdande projektledare: Per Sandström, studentavdelningen
Delprojektledare, utbildningskatalogen: Martin Ekström, universitetsgemensam IT

Styrgrupp

  • Linda Stafbom, vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
  • Jörgen Bengtsson, vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Karin Berggren Bremdal, vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap
  • Evelina Andersson, studentrepresentant
  • Karin Apelgren, studentavdelningen
  • Peter Stålberg, studentavdelningen
  • Cecilia Marklund, studentavdelningen (adjungerad)
  • Annika Ohlsson, universitetsgemensam IT

Projektgrupp

  • Peter Stålberg, Maria Hellmark, Kristin Ålin, Ladokgruppen, studentavdelningen
  • Per Sandström, Annika Lundqvist, utbildningsinformation, studentavdelningen
  • Martin Ekström, universitetsgemensam IT
  • Sara Lilja Visén, kansliet för humaniora och samhällsvetenskap
  • Amelie Fondell, kansliet för medicin och farmaci
  • Sofia Stenler, kansliet för teknik och naturvetenskap

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin