Checklista vid samråd inför disputationsanmälan

En checklista att bocka av inför disputationen.

Checklista

JA

NEJ

1

Hela disputationsanmälan redovisas vid samrådet.

2

Behövliga etiska tillstånd redovisas vid samrådet.

3

Alla föreslagna betygsnämndsledamöter är docenter eller har motsvarande kompetens.

4

Om en vald betygsnämndsledamot inte är docent bifogas CV.

5

Vid 3 ledamöter: endast en ledamot från heminstitutionen*.

6

Vid 3 ledamöter: minst en ledamot från ett annat universitet eller annan organisation.

7

Vid 5 ledamöter: högst två ledamöter från heminstitutionen*.

8

Vid 5 ledamöter: minst en ledamot från ett annat universitet eller annan organisation.

9

Vid 5 ledamöter: en ledamot saknar docentur men bidrar med unik kompetens, vilket framgår av en särskild motivering.

10

Sampublicering har skett mellan handledare och betygsnämndsledamöter de senaste 5 åren.

11

Sampublicering har skett mellan handledare och opponent de senaste 5 åren.

12

Det råder ett handledare–doktorandförhållande mellan någon handledare och en betygsnämndsledamot.

13

Det råder ett handledare–doktorandförhållande mellan någon handledare och opponenten.

14

Det förekommer nära samarbete mellan någon handledare och en betygsnämndsledamot.

15

Det förekommer nära samarbete mellan någon handledare och ordföranden vid disputationen.

16

Det förekommer nära samarbete mellan någon handledare och opponenten.

17

Doktoranden har skrivit en sammanfattning av avhandlingen med en lista på ingående delarbeten, inklusive respektive arbetes publikationsstatus.

18

Huvudhandledaren har skrivit ett utlåtande om doktorandens insats och avhandlingens nyhetsvärde

19

Rapportkortet är ifyllt, underskrivet av samtliga handledare och berörda prefekt/er samt bifogat.

20

Det finns registerutdrag från Ladok.

21

Doktoranden är förstaförfattare eller delad förstaförfattare på tillräckligt antal delarbeten (hälften eller fler än hälften).

22

Avhandlingens omfattning och innehåll verkar, i stort, vara adekvat: antal delarbeten, typ av delarbeten, ämnesval mm.

23

Det finns en redogörelse för hur många gånger varje delarbete har använts eller kommer att användas i en annan avhandling: doktorandens namn, avhandlingens titel/preliminära titel.

* med heminstitution menas den eller de institutioner där doktoranden, huvudhandledaren och samtliga biträdande handledare är verksamma.