Studieadministrativa ärenden inklusive blanketter

Här finner du information om hantering av studentärenden samt ansökningsblanketter.

Om det finns särskilda skäl kan studenter beviljas studieuppehåll med platsgaranti. Studieuppehåll regleras av 7 kap 33 § i högskoleförordningen (1993:100) och av Universitets- och högskolerådets föreskrifter UHRFS 2016:1:

https://www.uhr.se/publikationer

Särskilda skäl kan enligt Universitets- och högskolerådets föreskrifter vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter.

Följande skäl, om de kan styrkas med intyg, ger rätt till uppehåll med platsgaranti vid arbetsterapeutprogrammet:

  • Sjukdom: bifoga läkarintyg som styrker att din studieförmåga är väsentligt nedsatt. Sjukperiod ska framgå av intyget.
  • Föräldraledighet (motsvarande föräldraförsäkringen): bifoga intyg som styrker att du beviljats föräldraledighet under avgörande del av terminen. Om barnet inte är äldre än ett år räcker det med intyg från Skatteverket som styrker barnets ålder och att du är vårdnadshavare.
  • Militärtjänstgöring: bifoga inkallelseorder/beslut från Försvarsmakten eller annan myndighet. Vid pågående tjänstgöring hos Försvarsmakten ska tjänstgöringsintyg bifogas.
  • Studentfackligt uppdrag: bifoga intyg från studentkåren eller ansvarig universitetspersonal där uppdraget och dess omfattning beskrivs. Period för uppdraget ska framgå.

  • Utbytesstudier (med anknytning till arbetsterapi): bifoga bekräftelsen på antagning från aktuellt universitet.

Ansökan om studieuppehåll görs på särskild elektronisk blankett helst senast 15 april inför höstterminen och 15 oktober för vårterminen. Vid ytterligare frågor kontakta studievägledningen.

Studieuppehåll med platsgaranti är tidsbestämda och tidpunkten för återupptagande av studier ska stå i beslutet. En förutsättning för att kunna återuppta studierna är att studenten anmäler återgång till studier i rätt tid och uppfyller behörighetskraven före kursstart.

Länk till ansökningsformulär.

Observera att anmälan om frånvaro inte beviljas under termin 1. Kontakta studievägledningen om du har frågor om anmälan om frånvaro under termin 1.

Studerande kan välja att göra uppehåll i studierna även om det saknas särskilda skäl. Studenten har då ingen garanterad plats för att återuppta studierna. Studerande som anmäler frånvaro kan beviljas att återuppta studierna i mån av ledig kursplats och efter att ansökan om att återuppta studierna anmälts i tid. Omregistrering på kurs sker vid behov. Detta ger inte förtur till nästkommande termin (se anmälan om återupptagande av studier).

Länk till anmälningsformulär

Om du som student vill säga upp din plats och avregistreras från Arbetsterapeutprogrammet ska du anmäla studieavbrott. Studieavbrott registreras i Ladok och högskolepoäng i icke-avklarade kurser försvinner. Det är därför viktigt att du avvaktar att anmäla studieavbrott till dess att alla kurser som du inväntar resultat på är inrapporterade och klara.

Studenter som har gjort ett studieavbrott måste ansöka till programmet via antagning.se om de vill studera på programmet igen.

Länk till anmälningsformulär

Anmälan om återgång till studier skickas in senast 15 april respektive 15 oktober inför kommande termin. Det är viktigt att du anmäler återgång till studier i tid även om du inte uppfyller behörighetskraven till kursen vid sista anmälningsdatum. Behörighetskraven behöver du uppfylla vid kursstart för att kunna registreras på kursen.

Återgång efter beviljat studieuppehåll

Alla studerande som i rätt tid har ansökt om återupptagande av studierna efter tidigare beviljat studieuppehåll och är behöriga vid kursstart är garanterade en kursplats.

Återgång till studier utan beviljat studieuppehåll

Om de som önskar återuppta studierna vid ett visst tillfälle är fler än antalet tillgängliga platser rangordnas studenterna som ansöker om återupptagande efter anmäld frånvaro i prioritetsgrupper enligt nedan:

  1. Studenter som varit frånvarande p.g.a. att behörighetskraven till högre termin inte varit uppfyllt. Studenten är prioriterad till nästkommande terminstillfälle. Om studenten därefter fortfarande är obehörig tillämpas prioritetsgrupp 2.

  2. Studenter som har varit frånvarande av övriga skäl (exempelvis andra studier, arbete, resor).
  1. Studenter som lämnar in anmälan om återgång till studier efter sista anmälningsdatum. Obs! Gäller både för återupptagande av studier efter beviljat studieuppehåll och anmäld frånvaro.

Vid behov sker lottning inom varje prioriteringsgrupp. Bortlottad har företräde i sin prioritetsgrupp vid nästa tillfälle. Besked lämnas normalt senast en månad före den aktuella kursens början. I de fall det är fullt i en kurs och det finns en reservlista kan besked om plats lämnas med kort varsel fram till kursstart.

Länk till ansökningsformulär

För att registreras på en kurs måste du uppfylla behörighetskraven. Om du inte uppfyller kraven kan du ansöka om dispens för att fortsätta studierna vid arbetsterapeutprogrammet. Dispens från behörighetskrav beviljas undantagsvis och endast om särskilda skäl föreligger. Studenter som inte uppfyller behörighetskraven för tillträde till kurs ansvarar själv om att ansöka om dispens.

Vid ansökan om dispens görs en individuell prövning där man bedömer om studenten kan tillgodogöra sig kursens innehåll utan att uppfylla behörighetskraven. Individuell prövning innebär att två studenter som saknar samma examinerande moment för att vara behöriga till kurs kan få olika beslut på sin ansökan beroende på de angivna skälen.

Det är viktigt att poängtera att dispensförfarandet inte är ett sätt att kringgå regelverket, i detta fall behörighetskraven för tillträde till kurs. Dispens beviljas endast för studenter som kan visa att deras studiesvårigheter är av mycket tillfällig natur och yttre faktorer som studenten inte kunnat påverka.

Vid tillfället för ansökan om dispens ska studenten uppvisa att dessa faktorer inte längre är aktuella, dvs att de inte längre påverkar studentens studiesituation. Studenten ska kunna visa att de gjort allt de kunnat för att klara upp situationen och tydligt motivera hur beviljad dispens från behörighetskrav inte kommer att påverka genomförandet av den aktuella studieterminen negativt.

Om man har kommit efter med sina studier i sådan utsträckning att dispens är enda vägen att fortsätta studiegången är studieuppehåll eller anmäld frånvaro det rekommenderade alternativet både pedagogiskt och kunskapsmässigt.

Länk till ansökningsformulär

Enligt Högskoleförordningen (HF) 6 kap 6 § har studerande rätt att tillgodoräkna sig annan högskoleutbildning med godkända resultat som motsvarar utbildningsavsnitt i den utbildning som vederbörande är antagen till.

Ansökan om tillgodoräknande skickas in senast en (1) månad före kursstart för att våra examinatorer ska hinna bedöma din ansökan. Om du är antagen till termin 1 behöver du ansöka om tillgodoräknande så fort du har fått ditt antagningsbesked. Om du är reservantagen kan du inte räkna med att dina beslut är klara till terminsstart.

Studenten ansvarar för att ansökan är komplett. Om du vill ansöka om tillgodoräknande för flera kurser behöver du skicka in en ansökan per kurs. Tänk på att handläggningstiden påverkas om du behöver komplettera din ansökan.

Om du inte har fått beslut om tillgodoräknande när kursen startar är det viktigt att du följer ordinarie undervisning på kursen i väntan på beslut.

Tänk på att beslut om tillgodoräknande kan påverka dina möjligheter att erhålla studiemedel eller stipendier. Kontakta CSN eller stipendieanordnaren innan du ansöker om tillgodoräknande för att undersöka vad som gäller för dig.

Hantering av ansökan om tillgodoräknande görs enligt följande:

  1. Studenten skickar in ansökan på särskild, elektronisk blankett
  2. Examinator bedömer ansökan och skriver
  3. Vid tillgodoräknande av del av kurs, fattar examinator beslut och meddelar
  4. Vid tillgodoräknande av hel kurs skickar examinator ett förslag på yttrande till PK‐ ordförande för beslut.
  5. Beslutet skickas till
  6. Tillgodoräknandet registreras i

Länk till ansökningsblankett

Ansökan om tillgodoräknande av utländsk högskoleutbildning hanteras av Uppsala Universitets centrala studentavdelning. Handläggningstiden kan vara upp till tre månader. Ansök därför i god tid innan tillgodoräknandet ska användas. Här finns mer information:
Tillgodoräknande - Uppsala universitet (uu.se)

Om särskilda skäl föreligger, till exempel akut sjukdom, kan anstånd att skjuta fram studiestarten sökas hos universitetets antagningsenhet. Detta gäller för antagna studenter som ännu inte har påbörjat termin 1 på arbetsterapeutprogrammet.

Här finns mer information om ansökan om anstånd att skjuta fram studiestarten: Anstånd - Uppsala universitet (uu.se)

I vissa fall kan beslut av statliga universitet och högskolor överklagas skriftligen hos Överklagandenämnden för högskolan (12 kap. 2 § högskoleförordningen, 1993:100). Information om vilken typ av beslut som går att överklaga finns på överklagandenämndens webbplats:
https://www.onh.se/att-overklaga/beslut-som-kan- overklagas.html

Information om hur överklagan av ett beslut går till framgår i beslut som skickas till studenten.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin