Lärande och utveckling med inriktning mot ämneslärare, gymnasieskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE001
- Kod
- 4PE001
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 90 hp. Kursplanen är giltig från och med ht 2011.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om lägst 210 hp i två för gymnasieskolan relevanta ämnen samt två självständiga arbeten om 15 hp vardera alternativt ett självständigt arbete om 30 hp. Ett av ämnena måste omfatta 120 hp och det andra lägst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för ämneslärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- analysera undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.
- beskriva ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön, etnicitet och klass.
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
- Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
- Ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön, etnicitet, och klass
- Introduktion till specialpedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter som ges i anslutning till seminarier och övningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011