Lärande och utveckling med inriktning mot ämneslärare, gymnasieskolan
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE001
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Lahdenperä, Pirjo &
Sandström, Margareta: Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning (20 s.) Lahelma, Elina & Öhrn, Elisabeth: Skola och kön (12 s.)) - Gustavsson, Bernt, Utbildningens förändrade villkor: nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 40–64, 73–95. (47 s.))
- Hugo, Martin, Liv och lärande i gymnasieskolan: en studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program, Jönköping, Jönköping University Press, cop. 2007Obligatorisk
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2011Obligatorisk
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Nilholm, Claes, Specialpedagogik: vilka är de grundläggande perspektiven?, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 10, nr. 2, 2005, s. 124–139Obligatorisk
- Phillips, D.C; Soltis, Jonas F, Perspektiv på lärande, Norstedts, 2010Obligatorisk (Kapitel 1–9, cirka 140 s.)
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Obligatorisk
Summa: cirka 960 sidor
* Obligatorisk