Lärande och utveckling med inriktning mot ämneslärare, gymnasieskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE001
- Kod
- 4PE001
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 april 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 90 hp. Kursplanen är giltig från och med ht 2011.
Behörighetskrav
Samma som för kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för ämneslärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- analysera undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.
- beskriva ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön, etnicitet och klass.
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
- Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
- Ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön, etnicitet, och klass
- Introduktion till specialpedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter som ges i anslutning till seminarier och övningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011