Lärande och utveckling med inriktning mot ämneslärare, gymnasieskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE001
- Kod
- 4PE001
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 april 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 90 hp. Kursplanen är giltig från och med ht 2011.
Behörighetskrav
Samma som för kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för ämneslärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
• identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
• analysera undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.
• beskriva ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
• beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass.
• beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
• Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
• Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
• Ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass
• Introduktion till specialpedagogik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011