Lärande och utveckling med inriktning mot ämneslärare, gymnasieskolan

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE001

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE001
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 april 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 90 hp. Kursplanen är giltig från och med ht 2011.

Behörighetskrav

Samma som för kompletterande lärarutbildning, 90 hp

Mål

Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för ämneslärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.

• identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.

• analysera undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.

• beskriva ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling

• beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass.

• beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

• Olika teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning

• Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning

• Ungas förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass

• Introduktion till specialpedagogik

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin