Kostvetenskap B: Dietetikens grunder

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK061

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK061
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 november 2016
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A: Näringslära 30 hp med minimum 22,5 hp godkända, samt genomgången kurs Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap 15 hp, eller motsvarande kunskaper.

Mål

Moment I: Dietistprofessionen och nutritionsbehandlingsprocessen 7,5 hp:

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • beskriva dietistyrkets innebörd och utveckling samt förklara professionens ansvar i relation till patient, anhöriga och övriga hälso- och sjukvårdsprofessioner.
  • redogöra för yrkeskårens etiska kodex, samt tillämpa och ta ställning till denna vid exemplifierade patientfall och i relation till de mänskliga rättigheterna.
  • förklara och ge exempel på innebörden av nutritionsbehandlingsprocessen, samt den yrkesspecifika terminologin, och relatera betydelsen av dessa för dietistens kliniska verksamhet.
  • ge exempel och förklara innebörden av en medicinsk diagnos respektive en nutritionsdiagnos utifrån ett patient- och samhällsperspektiv.
  • redogöra för, kritiskt analysera och tillämpa metoder som används för screening, bedömning och uppföljning av nutritionsstatus.
  • beskriva grunderna för hälso- och sjukvårdens journalbokföringssystem och motivera hur en adekvat journalanteckning bör skrivas.

Moment II: Hälso- och sjukvårdens organisation, vårdprocessen och mat på sjukhus 7,5 hp

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • översiktligt redogöra för och sammanfatta de centrala delarna i hälso- och sjukvårdensorganisation samt regelverk och lagstiftning i Sverige.
  • redogöra för innebörden av en patientvårdkedja och ge exempel på hur förbättringskunskap/förändringsarbete kan utföras inom hälso- och sjukvården.
  • beskriva och kritisk analysera sjukhusmatens produktionskedja och förklara innebörden av olika mathanteringssystem.
  • beskriva grundläggande principer för olika nutritionsbehandlingsformer och sjukhuskoster och motivera adekvat tillämpning av dessa relaterat till patientfall.
  • redogöra för och tillämpa åtgärder och kontrollsystem gällande livsmedelssäkerhet för sjukhusmaten (även inkluderat kosttillägg, enteral- och parenteralnutrition) med stöd av livsmedelslagstiftning.

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter som är centrala i dietistens yrkesprofession och kliniska verksamhet. Dietetik som ämnesområde behandlas och diskuteras. Grunderna i nutritionsbehandlingsprocessen, diagnostik, nutritionsstatusbedömning, journaldokumentation, hälso- och sjukvårdens organisation och regelverk presenteras och diskuteras i relation till dietistens yrkesroll. Principerna för hur förändringsarbete inom hälso- och sjukvården tillämpas i relation till en effektivisering av patientens vårdkedja samt sjukhusmatens produktionsled i relation till krav på livsmedelssäkerhet presenteras och problematiseras. Kursen skall ge en solid grund för vidare studier inom dietetik och kommande fördjupning av olika kost- och nutritionsbehandlingsprinciper vid varierande sjukdomar och sjukdomstillstånd.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga individuella redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. För varje obligatoriskt moment ges ett ordinarie examinationstillfällen, samt ett omtentatillfälle i slutet av kursen inom given termin. För den skriftliga salstentan ges efter terminen ytterligare ett uppsamlingstillfälle. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin