Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE165
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE165
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
37,5 hp inom Speciallärarprogrammet.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupad kompetens att förebygga, utreda och åtgärda elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter. Kursen bygger vidare på Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för fördjupade kunskaper om specifika språk, skriv- och lässvårigheter, och deras konsekvenser för lärande och kunskapsutveckling.
- Visa kännedom om, kritiskt granska och använda olika modeller för utredning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling.
- Tillämpa och utvärdera arbetsmetoder och didaktiska val för språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning som förebygger språk- skriv- och lässvårigheter för en- och flerspråkiga elever.
- Planera språk- läs- och skrivutvecklande undervisning och anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Kritiskt diskutera och värdera olika former av tekniskt stöd för anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Analysera, förklara och kritiskt granska relationen mellan förebyggande, utredande och åtgärdande insatser utifrån elevers behov av stöd i språk-, skriv- och läsutvecklingen.
Innehåll
- Specifika språk- skriv- och lässvårigheter i samband med exempelvis språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och Autismspektrumtillstånd (AST).
- Utredning av språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Redskap för diagnostisering-, observation- och kartläggning av språk-, skriv- och lässvårigheter/utveckling.
- Undervisning som förebygger språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för elever i behov av särskilt stöd.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för flerspråkiga elever.
- Planering, genomförande, analys och utvärdering av språk-, skriv- och läsundervisning i olika ämnen.
- Tekniska hjälpmedel som stöd för språk-, skriv- och läsaktiviteter.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftlig och muntlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017