Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE165
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s.) Finns som pdf.)
- af Trampe, Peter, Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter, Svenska Dyslexiföreningen, 2013, Tillgänglig via webben på följande länkObligatorisk (http:/
/ www.dyslexiforeningen.se/ s/ Utredningsmodellen-20141.pdf (12 s.)) - Anderson, Lotta, Möjligheter och hinder för elever med stora kommunikationssvårigheter., Ingår i: Dövhet och hörselnedsättning: specialpedagogiska perspektiv, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (Tillgänglig via följande länk: https:/
/ dspace.mah.se/ handle/ 2043/ 8806 Kap 4, 24 s.) - Andzik, Natalie & Chung, Yun-Ching & Kranak, Micha, Communication Opportunities for Elementary School Students who use Augmentative and Alternative Communication, Ingår i: Augmentative and alternative communication, vol. 32, nr. 4, 2016, s. 272–281Obligatorisk (DOI: 10.1080/
07434618.2016.1241299 9 s.) - Carlberg Eriksson, Eva, Språkstörning - en pedagogisk utmaning, Ingår i: [Specialpedagogiska skolmyndigheten - samling av trycksaker]Obligatorisk (178 s.)
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Kap 3–9, s. 44–287 (243 s.))
- Hedman, Christina m.fl., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk (Hela boken UTOM kap. 2, 4 (224 s.))
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk (Kap. 7 (26 s.))
- Heister Trygg, Boel, AKK i skolan: en pedagogisk utmaning: om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), cop. 2012Obligatorisk
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk (Kap 5, 6 och 7. (100 s.))
- Langer, J. A., Beating the odds: Teaching Middle and High School Students to Read and Write Well, Ingår i: American educational research journal, vol. 1, nr. 38, 2001, s. 837–880Obligatorisk (43 s.)
- Liberg, Caroline, Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena, Skolverket: Lärportalen, 2016, Sök titeln på följande webbsidaObligatorisk (Tillgänglig via webben (11 s.))
- Light, Janice & McNaughton, David, Supporting the Communication, Language, and Literacy Development of Children with Complex Communication Needs: State of the Science and Future Research Priorities, Ingår i: Assistive technology: the official journal of RESNA ..., vol. 24, nr. 1, 2012, s. 34–44Obligatorisk (DOI: 10.1080/
10400435.2011.648717 (10 s.)) - Reichenberg, Monika, "Questioning the Author"- modell för textsamtal (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 7.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben, sök titeltn på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se (20 s.)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 91–191. (100 s.))
- Santangelo, Harris and Graham, Using Self-Regulated Strategy Development to Support Students Who Have "Trubol Giting Thangs Into Werds", Ingår i: Remedial and special education., vol. 29, nr. 2, 2008, s. 78–89Obligatorisk (DOI: 10.1177/
0741932507311636 (9 s.)) - Shanahan, C., Shanahan, T., & Misischia, C., Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Ingår i: Journal of literacy research: JLR., vol. 43, nr. 4, 2011, s. 393–429Obligatorisk (DOI: 10.1177/
1086296X11424071 (37 s.)) - Swärd, Ann-Katrin, Skrivande och skrivutvecklande arbetssätt. (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 6.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben: Sök titeln på följande länkObligatorisk (https:/
/ lasochskrivportalen.skolverket.se. (20 s.)) - Torgesen, Joseph K. & Wagner, Richard K. & Rashot, Computer-assisted instruction to prevent early reading difficulties in students at risk for dyslexia, Ingår i: Annals of dyslexia: [an interdisciplinary journal of the Orton Dyslexia Society]., vol. 60, nr. 1, 2010, s. 40–56Obligatorisk (DOI: 10.1007/
s11881–009-0032-y (16 s.)) - Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 5 och 10. (92 s.))
Ca. 100 s. vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar.
Ca. 150 s. kartläggningsmaterial enligt lärares anvisningar.
Totalt 1329 s.
* Obligatorisk