Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
15 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE165
Kurslitteratur
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Obligatorisk (Finns tillgänglig som PDF.)
- Bruce, Barbro, Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar.)
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Obligatorisk
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Valda delar.)
- Ekelund, Tove, Om dyslexi: läs-, skriv- och språksvårigheter, 2 uppl., Studentlitteratur AB, 2023Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Valda delar.)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (Valda delar.)
- Börtzell-Szuch, Diana von; Vuorenpää, Sari, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar.)
- Lahdenperä, Pirjo; Sundgren, Eva, Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet, Första upplagan, Stockholm, Liber, 2017Obligatorisk (Valda delar.)
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (Valda delar.)
- Runström Nilsson, Petra, Elevhälsa: främja, förebygga, åtgärda, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2023]Obligatorisk
- Runström Nilsson, Petra, Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd, Fjärde upplagan, Malmö, Gleerup, [2019]Obligatorisk
- Fischbein, Siv, Ungdomar läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (Valda delar.)
Dessutom tillkommer ca 600 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk