Att bemöta och stödja barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE200
- Kod
- 4PE200
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 juni 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom speciallärarprogrammet. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kunna tillämpa dessa kunskaper i olika lärmiljöer.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- definiera centrala begrepp inom det neuropsykiatriska området
- kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt deras konsekvenser för barns och elevers lärande, delaktighet och utveckling
- beskriva, jämföra och kritiskt granska tillvägagångssätt och interventioner för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inbegripet samverkan med aktörer utanför skolan
- planera och presentera förslag på extra anpassningar och särskilt stöd för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett inkluderande perspektiv
- reflektera över betydelsen av det egna och andras förhållningssätt i möten med barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Innehåll
- diagnoser inom det neuropsykiatriska området
- centrala teorier om och perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- pedagogiska strategier, hjälpmedel och extra anpassningar för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- förhållningssätt och bemötande
- samhällets stödsystem och insatser
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftliga och muntliga presentationer.