Att bemöta och stödja barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE200

Kod
4PE200
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 juni 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom speciallärarprogrammet. Den kan också ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kunna tillämpa dessa kunskaper i olika lärmiljöer.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • definiera centrala begrepp inom det neuropsykiatriska området
  • kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt deras konsekvenser för barns och elevers lärande, delaktighet och utveckling
  • beskriva, jämföra och kritiskt granska tillvägagångssätt och interventioner för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inbegripet samverkan med aktörer utanför skolan
  • planera och presentera förslag på extra anpassningar och särskilt stöd för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett inkluderande perspektiv
  • reflektera över betydelsen av det egna och andras förhållningssätt i möten med barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Innehåll

  • diagnoser inom det neuropsykiatriska området
  • centrala teorier om och perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • pedagogiska strategier, hjälpmedel och extra anpassningar för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • förhållningssätt och bemötande
  • samhällets stödsystem och insatser

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin