Att bemöta och stödja barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE200
Kurslitteratur
- Cartwright, Kelly B., Exekutiva förmågor och läsförståelse, Upplaga 1, 2017Obligatorisk
- Frick, Matilda m.fl., Elever med ADHD och autism, Liber, 2023Obligatorisk
- Bartonek, F. m.fl., Inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor - en kartläggning bland 4778 anställda vid 68 skolor, Center of neurodevelopmental disorders at Karolinska institutet (KIND). Avdelningen för neuropsykiatri. Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet och centrum för psykiatriforskning, Stockholms läns landsting, 2018, Klicka härObligatorisk (Finns tillgänglig som PDF.)
- "Inte enligt mallen": om skolsituationen för elever i grundskolan med diagnos inom autismspektrumtillstånd, Stockholm, Skolinspektionen, 2012Obligatorisk
- Karlsson, Peter, Positivt beteendestöd i omsorg och skola: en introduktion, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2018]Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk