Att bemöta och stödja barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE200
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- "Inte enligt mallen": om skolsituationen för elever i grundskolan med diagnos inom autismspektrumtillstånd, Stockholm, Skolinspektionen, 2012Obligatorisk
- Sjölund, Anna m.fl., Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik, Första utgåvan, Stockholm, Natur & Kultur, [2017]Obligatorisk
- Cartwright, Kelly B., Exekutiva förmågor och läsförståelse, Upplaga 1, 2017Obligatorisk
- Bartonek, F. m.fl., Inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor - en kartläggning bland 4778 anställda vid 68 skolor, Center of neurodevelopmental disorders at Karolinska institutet (KIND). Avdelningen för neuropsykiatri. Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet och centrum för psykiatriforskning, Stockholms läns landsting, 2018, Klicka härObligatorisk
- Karlsson, Peter, Positivt beteendestöd i omsorg och skola: en introduktion, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2018]Obligatorisk
Totalt ca 850 sidor.
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar, i huvudsak vetenskapliga artiklar.
* Obligatorisk