Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE165
- Kod
- 4PE165
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 december 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
37,5 hp inom Speciallärarprogrammet.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupad kompetens att förebygga, utreda och åtgärda elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter. Kursen bygger vidare på Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för fördjupade kunskaper om specifika språk, skriv- och lässvårigheter och deras konsekvenser för lärande och kunskapsutveckling.
- Visa kännedom om, kritiskt granska och använda olika modeller för utredning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling.
- Tillämpa och utvärdera arbetsmetoder och didaktiska val för språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning som förebygger språk- skriv- och lässvårigheter för en- och flerspråkiga elever.
- Planera språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning och anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Kritiskt diskutera och värdera olika former av tekniskt stöd för anpassning av lärandesituationen för elever i behov av särskilt stöd.
- Analysera, förklara och kritiskt granska relationen mellan förebyggande, utredande och åtgärdande insatser utifrån elevers behov av stöd i språk-, skriv- och läsutvecklingen.
Innehåll
- Specifika språk- skriv- och lässvårigheter i samband med exempelvis dyslexi, språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och Autismspektrumtillstånd (AST).
- Utredning av språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Redskap för diagnostisering-, observation- och kartläggning av språk-, skriv- och lässvårigheter/utveckling.
- Undervisning som förebygger språk-, skriv- och lässvårigheter.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för elever i behov av särskilt stöd.
- Språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning för flerspråkiga elever.
- Planering, genomförande, analys och utvärdering av språk-, skriv- och läsundervisning i olika ämnen.
- Tekniska hjälpmedel som stöd för språk-, skriv- och läsaktiviteter.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017