Att bemöta och stödja barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE200
- Kod
- 4PE200
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 juni 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska kunna visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kunna tillämpa dessa kunskaper i olika lärmiljöer.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- definiera centrala begrepp inom det neuropsykiatriska området,
- kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt deras konsekvenser för barns och elevers lärande, delaktighet och utveckling,
- beskriva, jämföra och kritiskt granska tillvägagångssätt och interventioner för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inbegripet samverkan med aktörer utanför skolan,
- planera och presentera förslag på extra anpassningar och särskilt stöd för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett inkluderande perspektiv,
- reflektera över betydelsen av det egna och andras förhållningssätt i möten med barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Innehåll
- Diagnoser inom det neuropsykiatriska området
- Centrala teorier om och perspektiv på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Pedagogiska strategier, hjälpmedel och extra anpassningar för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Förhållningssätt och bemötande
- Samhällets stödsystem och insatser
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.