Ämnesdidaktik för ämneslärarprogrammet
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE030
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- Allmänna råd för bedömning och betygssättning i gymnasieskolan, Skolverket, 2012Obligatorisk
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Uljens, Michael, Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (s. 47–74, 120–145 (ca. 50 s.))
- En ny betygsskala, Stockholm, Utbildningsdepartementet, 2008Obligatorisk (Ds 2008:13. S. 45–58. (13 s.))
- I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker, Stockholm, Skolverket, 2006Obligatorisk (50 s.)
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kapitel 1 + ett valbart kapitel. Ca 50 s.)
- Kumashiro, Kevin, Toward a theory of anti-oppressive education., Ingår i: Review of educational research, vol. 70, nr. 1, 2000, s. 25–53Obligatorisk
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P. m.fl., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014Obligatorisk (S. 357–377 och sidorna s. 336–355 (ca 40 s.))
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (Kapitel 1, 3, 6, 9 (ca 60 s.))
- Lindström, Lars; Lindberg, Viveca; Pettersson, Astrid, Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (Stockholm: HLS. S. 11–92, 111–139, 243–251. (117 s.))
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk (s. 15–54 (ca 40 s.))
- Lundqvist, Eva; Säljö, Roger; Östman, Leif, Scientific literacy: teori och praktik, Malmö, Gleerups, 2013Obligatorisk (S. 9–18. (10 s.))
- Stehagen, Hanna, Språk i alla ämnen: : handbok för kunskaps- och språkutvecklande undervisning, 1. uppl., Stockholm, Gothia fortbildning, 2014Obligatorisk
Tillkommer:
Tillkommer:
Aktuell läroplan samt kurs- och ämnesplaner. Ca 100 s.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Ämnesdidaktisk litteratur om ca 400 s.
Totalt sidantal ca 1200 s.
Totalt sidantal ca 1200 s.
* Obligatorisk