Ämnesdidaktik för ämneslärarprogrammet
Kursplan, Grundnivå, 4PE030
- Kod
- 4PE030
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Utbildningsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 maj 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
22,5 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna tillämpa ämnesdidaktisk kunskap. Den studerande förväntas på ett fördjupat sätt kunna reflektera över och kritiskt granska undervisning inom berört ämne samt ha utvecklat förmåga till medvetna didaktiska val.
Den studerande ska kunna
- använda grundläggande didaktiska begrepp och teorier
- redogöra för det valda ämnets olika undervisningsinnehåll
- kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne
- identifiera och problematisera värden, normer och traditioner i undervisningens innehåll
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningsmoment på ämnesdidaktisk grund med utgångspunkt i styrdokumenten
- tillämpa betyg och bedömningsprocesser i relation till eget ämne
- omsätta ämnesteoretiska kunskaper med hänsyn till språkets betydelse för lärande och utveckling i tänkt undervisningspraktik.
Innehåll
Ämnesdidaktik utgör bryggan mellan ämnesteori och undervisning. Med utgångspunkt i ämnesdidaktiken granskas ämnets innehåll och metoder kritiskt som grund för konkret undervisningspraktik.
- Grundläggande didaktiska begrepp och teorier samt kunskaper om relationen mellan ämnesteori, didaktik och metodik
- Undervisnings- och forskningstraditioner inom det aktuella ämnet
- Urvalsfrågor med utgångspunkt i de didaktiska frågorna varför, vad och hur
- Styrdokumentens mål och anvisningar
- Normer, värden och traditioner i undervisningen
- Betyg och bedömning
- Tillämpning av de ämnesdidaktiska kunskaperna på konkret undervisningspraktik i en planerings- och analysuppgift kopplad till de verksamhetsförlagda studierna
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självständiga uppgifter.
Examination
Examinationen sker i muntlig och skriftlig form. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter ha fullgjorts.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 1