Ämnesdidaktik för ämneslärarprogrammet

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE030

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE030
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 december 2011
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i korta ämneslärarprogrammet som en del i den ämnesdidaktiska utbildningen.

Behörighetskrav

22,5 hp avklarade studier från kärnkurs 1

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande ha inblick i och kunna tillämpa ett specifikt ämnesdidaktiskt kunskaps- och forskningsområde på allmändidaktisk grund. Den studerande förväntas på ett fördjupat sätt kunna reflektera över och kritiskt granska undervisning inom berört ämne samt ha utvecklat förmåga till medvetna didaktiska val.

Den studerande ska kunna

- redogöra för grundläggande allmändidaktiska begrepp och teorier, samt relationen mellan ämnesteori och didaktik

- beskriva centrala kunskaps- och forskningsområden inom den valda ämnesdidaktiska inriktningen

- redogöra för, samt kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne

- identifiera och problematisera värden och normer i undervisningens innehåll

- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningsmoment på ämnesdidaktisk grund med utgångspunkt i styrdokumenten

- tillämpa betyg och bedömningsprocesser i relation till eget ämne

- omsätta ämnesteoretiska kunskaper i undervisningspraktik

Innehåll

Ämnesdidaktik utgör bryggan mellan ämnesteori och undervisning. Med utgångspunkt i en allmändidaktisk begreppsbildning, granskas ämnets innehåll och metoder kritiskt som grund för konkret undervisningspraktik.

- Grundläggande didaktiska begrepp och teorier samt kunskaper om relationen mellan ämnesteori, didaktik och metodik.

- Undervisnings- och forskningstraditioner inom det aktuella ämnet.

- Urvalsfrågor med utgångspunkt i de didaktiska frågorna varför, vad och hur.

- Didaktiska typologier.

- Styrdokumentens mål och anvisningar.

- Normer och värden i undervisningen såsom frågor om demokrati, social rättvisa och mångfald.

- Betyg och bedömning.

- Undervisningens praktik och metodik samt läromedel.

- Tillämpning av de ämnesdidaktiska kunskaperna på konkret undervisningspraktik i en planerings- och analysuppgift kopplad till de verksamhetsförlagda studierna.

Undervisning

Kursen genomförs i vissa avseenden i samverkan med skolans lärarutbildare och berörd ämnesinstitution. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper, självständiga uppgifter och verksamhetsförlagda studier.

Examination

Examinationen sker i muntlig och skriftlig form. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter ha fullgjorts.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin