Ämnesdidaktik för ämneslärarprogrammet
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE030
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- Allmänna råd för bedömning och betygssättning i gymnasieskolan, Skolverket, 2012Obligatorisk
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
- Ball, D.L.; Thames, H.L.; Phelps, G.C., Content knowledge for teaching: what makes it special, Ingår i: European journal of teacher education: journal of the Association for teacher education in Europe (ATEE), vol. 59, nr. 5, 2008, s. 389–407Obligatorisk (18 s.)
- Boix-Mansilla, V; Gardner, H, Teaching for UnderstandingWithin and Across the Disciplines, Ingår i: Educational leadership., nr. 5, 1994, s. 14–18Obligatorisk (4 s.)
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Uljens, Michael, Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (s. 47–74, 120–145, 166–197. Totalt ca. 80 s.)
- En ny betygsskala, Stockholm, Utbildningsdepartementet, 2008Obligatorisk (Ds 2008:13. S. 45–58. (13 s.))
- Lévesque, Stéphane, On Historical Literacy: Learning to Think Like Historians, Canadian Issues/Thèmes canadiens, 2010Obligatorisk (4 s.)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk
- Lindström, Lars; Lindberg, Viveca; Pettersson, Astrid, Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (Stockholm: HLS. S. 11–92, 111–139, 243–251. (117 s.))
- Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Lundqvist, Eva; Säljö, Roger; Östman, Leif, Scientific literacy: teori och praktik, Malmö, Gleerups, 2013Obligatorisk (S. 9–18. (10 s.))
- Nygren, Thomas, Thinking and caring about indigenous peoples' human rights: Swedish students writing history beyond scholarly debate, Ingår i: Journal of peace education, 2015Obligatorisk (30 s.)
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk (s. 15–54 (ca 40 s.))
- Shanahan; Shanahan; Misischia, Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Ingår i: Journal of literacy research., vol. 43, nr. 3, 2011, s. 393–429Obligatorisk (37 s.)
- Utvärdering av den nya betygsskalan samt kunskapskravens utformning, 2016
- Ämnesdidaktiska insikter och strategier: berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap, Karlstad, Karlstad University Press, 2009Obligatorisk (Tilgänglig på Internet: http:/
/ urn.kb.se/ resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-8157) - Shulman, Lee S., Those who understand: Knowledge growth in teaching, Ingår i: Educational researcher, vol. 15, nr. 1, 1986, s. 4–14Obligatorisk
Tillkommer:
Tillkommer:
Aktuell läroplan samt kurs- och ämnesplaner. Ca 100 s.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Ämnesdidaktisk litteratur om ca 400 s.
Totalt sidantal ca 1200 s.
Totalt sidantal ca 1200 s.
* Obligatorisk