Tyska B5
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5TY018
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1: Grammatik och skriftlig språkfärdighet:
- Freund, Folke; Sundqvist, Birger, Tysk grammatik, 3., [rev. och utök.]uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1995Obligatorisk (Boken är utgången från förlaget. Registrerade studenter kommer att ha tillgång till ett skannat exemplar i Studium.)
- Andersson, Sven-Gunnar, Tysk syntax för universitetsnivå, Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk
Rekommenderas även:
- Freund, Folke; Sundqvist, Birger, Tysk grammatik. Övningsbok, Stockholm, Natur och kultur, 1989 (Boken är utgången från förlaget. Registrerade studenter kommer att ha tillgång till ett skannat exemplar i Studium.)
- Freund, Folke; Sundqvist, Birger, Tysk grammatik. Övningsbok. Facit, Stockholm, Natur och kultur, 1989
- Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard., Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik-aktuell, Neubearb., 2. Aufl., Ismaning, Hueber, 2009
Delkurs 1: Grammatik och skriftlig språkfärdighet: Ordböcker:
- Berglund, Britt-Marie; Lindestam, Irmgard, NE:s stora tyska ordbok 148.000 ord och fraser: tysk-svensk, svensk-tysk, Första upplagan, [Malmö], NE, [2020]
- Palm Meister, Christine; Odeldahl, Anders, Norstedts tyska idiombok: [2.500 idiom], [Ny utg.], Stockholm, ePan, 2004
- Duden: Deutsches Universalwörterbuch, 9., vollständig überarbeite und erweiterte Auflage., 2019 (Finns kostnadsfritt sökbar på https:/
/ www.duden.de/ ) - Götz, Dieter, Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache: das einsprachige Wörterbuch für alle, die Deutsche lernen, Neubearbeitung, München, Langenscheidt, 2019
- Krome, Sabine; Wahrig-Burfeind, Renate, Brockhaus Wahrig Deutsches Wörterbuch, 9., vollst. neu bearb. und aktualisierte Aufl., Güttersloh, Wissenmedia, 2011
Delkurs 2: Språkhistoria
- Stedje, Astrid, Deutsche Sprache gestern und heute: Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde, 6. Aufl., Paderborn, Fink, 2007Obligatorisk
Övrig litteratur enligt anvisningar.
Delkurs 3: Skönlitteraur
- Lessing, Gotthold Ephraim, Fabeln: abhandlungen über die Fabel, Bibliograph. erg. Ausg. 2013, [Nachdr.]., 2015Obligatorisk
- Goethe, Johann Wolfgang von, Die Leiden des jungen Werther, 2., durchgesehene und erweiterte Auflage, Stuttgart, Reclam, 2016Obligatorisk
- Hoffmann, E.T.A., Die Serapionsbrüder, Hrsg. von Wulf und Ursula Segebrecht. Frankfurt a.M.: Deutscher Klassiker Verlag, 2008 [1819-1821]. Urval. ISBN 9783618680284.Obligatorisk
- Droste-Hülshoff, Annette von, Die Judenbuche: ein Sittengemälde aus dem gebirgigten Westfalen, 2014Obligatorisk
- Hauptmann, Gerhart, Bahnwärter Thiel: novellistische Studie, 2014Obligatorisk
- Fontane, Theodor, Frau Jenny Treibel oder Wo sich Herz zum Herzen find't"., Hrsg. von Wolfgang Pütz. Stuttgart: Reclam, 2014 [1892]. ISBN 9783150191613.Obligatorisk
- Seghers, Anna, Reise ins elfte Reich. Erzählungen 1934-1946., Berlin: Aufbau Taschenbuch Verlag, 1998.Obligatorisk (Darin vor allem: Reise ins elfte Reich [1939].)
- Aichinger, Ilse, Werke.: [2] Der Gefesselte: Erzählungen (1948-1952), Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1991Obligatorisk (Darin vor allem: Spiegelgeschichte [1949].)
- Geiger, Arno, Es geht uns gut: Roman, Ungekürzte Ausg., München, Deutscher Taschenbuch Verlag, 2007Obligatorisk
- Bode, Dietrich, Deutsche Gedichte: eine Anthologie, Erw. Neuausg. 2010, [Nachdr.]., Stuttgart, Reclam, 2011Obligatorisk
Sekundärlitteratur
- Jessing, Benedikt, Neuere deutsche literaturgeschichte: eine einführung, 3., durchgesehene Auflage., Tübingen, Narr francke attempto, 2015Obligatorisk
Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik
- Arvidsson, K. m.fl., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion., ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M1_GRGYVX_04A_01_resurser.docxObligatorisk
- Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_02A_01_kommunikativ.docxObligatorisk
- Brito Engman, C.; Aronsson, B., Learning activities in course books for Spanish as a foreign language produced for the Swedish context: Focus on forms or focus on meaning?, ASLA:s skriftserie/ASLA Studies in Applied Linguistics 2022, 29, 55-78, 2022, https://doi.org/10.15626/asla2022.29Obligatorisk
- Council of Europe, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband., Stuttgart: Klett Sprachen GmbH/Straßburg: Council of Europe., 2020Obligatorisk (Finns även på engelska: Council of Europe (2020) Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors. I: https:/
/ rm.coe.int/ cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/ 1680787989) - Decke-Cornill, Helene; Küster, Lutz, Fremdsprachendidaktik: eine Einführung, 3., vollst. überarb. und erw. Aufl., Tübingen, Narr Francke Attempto, 2015Obligatorisk (På Studium)
- Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019Obligatorisk
- EALTA Guidelines for Good Practice in Language Testing and Assessment, EALTA, http://www.ealta.eu.org/guidelines.htmObligatorisk (https:/
/ uu-se.zoom.us/ j/ 66112329068) - Ellis, R., Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings., International Journal of Applied Linguistics, 19(3), 212-246., 2009Obligatorisk
- Erickson, G.; Sebestyén, Å., Hur kan bedömning främja språklärande och språkutveckling?, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M1_GRGYVX_07A_01_spr%C3%A5kl%C3%A4rande.docxObligatorisk
- Erlam, R., "I', not sure what a task is": Teachers designing language tasks, Language Learning Research, 20(3), 279-299., 2016Obligatorisk
- Hattie, J.; Timperley, H., The power of feedback, Ingår i: Review of educational research, vol. 77, nr. 1, 2007, s. 81–112Obligatorisk
- Europarat, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen., München: Langenscheidt/Straßburg: Europarat., 2001Obligatorisk (Finns även på svenska: Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram fo&
#776;r spra& #778;k: la& #776;rande, undervisning och bedo& #776;mning. I: https:/ / www.skolverket.se/ getFile?file=2144) - Europarådet, Europeisk språkportfolio 16+, Europarådet, 2010, https://www.edu.uu.se/fba/sprakgemensamt/europeisk-sprakportfolio/portfolior-for-nedladdning/Obligatorisk
- Fischer, L.; Samuelsson, Ch., Läromedlens roll i undervisningen. Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap. Rapport., Skolverket, 2006Obligatorisk (På Studium)
- Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx - Fredriksson, C.; Rosén, C., Språk- och skrivutveckling, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_01A_01_skrivutveckling.docxObligatorisk
- Funk, Hernann; Kuhn, Christina, Aufgaben, Übungen, Interaktion, Goethe-Institut, 2014Obligatorisk ((På Studium) s 5–40)
- Granfeldt, J.; Morehed, S., Att utveckla hörförståelse, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_04A_01_utveckla.docxObligatorisk
- Haukås, Åsta; Malmqvist, Anita; Valfridsson, Ingela, Sprachbewusstheit und Fremdsprachenlernen: Inwiefern fördert die Grammatik in skandinavischen DaF-Lehrwerken die Sprachbewusstheit der Lernenden?, 2016Obligatorisk
- Hellqvist, Birgitta; Manuguerra, Nicolas, Målspråket i klassrummet: en handbok för lärare i moderna språk, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2021]Obligatorisk
- Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Vuxenutbildning/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docxObligatorisk
- Lindqvist, Tredjespråkets ordförråd, Ingår i: Tredjespråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016, s. sid 59–75Obligatorisk
- Linge, O., Att förstå talat språk, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_03/Material/Flik/Del_03_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_03A_01_forsta.pdfObligatorisk
- Nation, P., The four strands, International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 2-13., 2007Obligatorisk
- Newby, David; et al., European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), (Finns på franska, spanska och tyska)., 2007, archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/C3_Epostl_E.pdfObligatorisk (Finns på franska, spanska och tyska)
- Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_05A_inflode.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Reception av text, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_06A_01_text.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L.; Rottenberg, D., Läsförståelse, ordförståelse och strategier, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_07A_01_strategier.docxObligatorisk
- Rosén, C.; Marx Åberg, A., Processkrivning, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_06A_01_processkrivning.docxObligatorisk
- Skolforskningsinstitutet, Feedback i skrivundervisningen. Sammanfattning., Skolforskningsinstitutet, 2018, https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2020/05/Sammanfattning_feedback.pdfObligatorisk
- Skolverket, Digitaliseringen i skolan - möjligheter och utmaningar, ., 2018, https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2018/digitaliseringen-i-skolan---mojligheter-och-utmaningarObligatorisk
- Skolverket, Kommentarmaterial till ämnesplanerna i moderna språk och engelska. Gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/getFile?file=7842Obligatorisk
- Skolverket, Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/download/18.528cfa7817820d8e8a538e/1615815377603/Ämnesplan%20moderna%20språk.pdfObligatorisk
- Skolverket, Att stötta elevgruppers muntliga samspel på målspråket, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_01/Obligatorisk
- Skolverket, Muntlig interaktion i språkklassrummet, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_02/Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk
Ytterligare titlar kan tillkomma.
Rekommenderad läsning:
- Bernstein, Nils; Lerchner, Charlotte, Ästhetisches Lernen im DaF-/DaZ-Unterricht: Literatur - Theater - Bildende Kunst - Musik - Film, Göttingen, Universitätsverlag Göttingen, 2014 ((På Studium) s. 3–75)
- Wiliam, Dylan; Leahy, Siobhán, Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015
- Erickson, G., Handle with care. Om referensramen och bedömning av språklig kompetens, Ingår i: Språklärarens stora blå?: en samling texter om gemensam europeisk referensram för språk, Uppsala, Uppsala universitet, Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, s. 31–37
- Betyg och betygsättning, Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf 4000.pdf
* Obligatorisk