Tyska B5

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5TY018

Kod
5TY018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 januari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Tyska A5

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten i tyska samt att fördjupa kunskaperna i tysk språkvetenskap. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden samt insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med språklig säkerhet på tyska
  • ha förvärvat tillräckliga insikter i tysk språkvetenskap för att kunna redogöra för språkvetenskapens historia, teorier och metoder
  • ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett vetenskapligt arbetssätt
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i tysk litteraturvetenskap för att kunna analysera skönlitterära texter
  • ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av tyskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
  • ha fått inblick i ämnesdidaktiken för tyska
  • genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter och ökade kunskaper om tysk kultur och tyskt skolväsende samt ökad säkerhet i språkfärdighet.

Dessutom ska studenten

efter delkurs 1:

  • kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp
  • kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska strukturer i tyskan
  • kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och skrift
  • kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska texter
  • ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon - utan hjälpmedel - kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska
  • ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan svenska och tyska
  • ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med basordförrådet.

efter delkurs 2:

  • kunna redogöra för de viktigaste grenarna inom modern tysk språkvetenskap
  • kunna använda centrala språkvetenskapliga begrepp och hjälpmedel vid analys av språklig kommunikation i tal och skrift
  • kunna relatera språkliga fenomen till en samhällspolitisk kontext
  • kunna anlägga ett perspektiv på språkvetenskapliga frågor där sammanhanget mellan språk och identitet samt kulturella och sociala roller framträder
  • känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska

efter delkurs 3:

  • ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa litterära verk från mitten av 1700-talet till nutid
  • kunna diskutera de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang
  • kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet
  • kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från upplysningen och framåt
  • kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp
  • kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk om ett litterärt ämne
  • ha utvecklat ett kreativt förhållningssätt i umgänget med litteratur.

efter delkurs 4:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över ämnesdidaktiska forskningsresultat
  • beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne med hänsyn till elevers lärande
  • planera undervisningsmoment i ämnet utifrån relevanta styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
  • visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer
  • visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i ämnet
  • visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användning av digitala verktyg i undervisningen
  • självständigt och tillsammans med andra utvärdera och utveckla undervisningen i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet
  • redogöra för och hantera frågor om bedömning och betygsättning i ämnet.

efter delkurs 5:

  • ha fördjupat sin kännedom om tyskt skolväsende och samhällsliv
  • ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på tyska
  • ha god kännedom om undervisningsterminologi på tyska.

Innehåll

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna med fokus på att kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser. Grammatiken tillämpas genom övningar i översättning. Här ingår även arbete med olika ordböcker och lexikon.

Delkurs 2. Språkvetenskap, 6 hp

I kursen behandlas språkvetenskapens historia och i seminarier och övningar olika moderna teorier och metoder inom tysk språkvetenskap. Här lär man sig språkvetenskapliga begrepp och ett vetenskapligt arbetssätt. Undervisningen sker i problematiserande form och innehåller bl.a. en mindre undersökande uppgift till fördjupning inom en språkvetenskaplig frågeställning.

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av kreativa muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 600 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen och framåt.

Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik,  7,5 hp

Kursen behandlar aktuell språkdidaktisk forskning, moderna språks styrdokument, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i undervisning, språkdidaktiska teorier om undervisning och lärande, metodik, planering, genomförande och utvärdering av undervisning i moderna språk, kommunikativa förmågor, bedömning och betygsättning samt digitala hjälpmedel i språkundervisningen.

Delkurs 5. Skola och lärande i ett målspråksland, 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i Tyskland. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i tyska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på tyska i form av en lektionsplanering.

Undervisning

Undervisningen är campusbaserad, men studenten förväntas också regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna. Undervisningen består av regelbundna seminarier, föreläsningar, samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan.

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, skriftliga övningar och kamratrespons.

Delkurs 2. Språkvetenskap, 6 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, samt presentationer.

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Undervisningen sker i form av diskussioner, presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik, 7,5 hp

Undervisningen sker i form av en serie språkspecifika seminarier på tyska samt en serie seminarier på svenska tillsammans med franska B3 och spanska B3. Dessutom deltar studenterna i en två dagars skolvistelse under ledning av en ämneslärare.

Delkurs 5. Skola och lärande i ett målspråksland, 7,5 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier samt övningar. Under utlandsvistelsen får studenten möjlighet till deltagande i en nivåanpassad språkfärdighetsinriktad kurs.

Examination

Delkurs 1. Examination sker skriftligt.

Delkurs 2. Examination sker skriftligt.

Delkurs 3. Examination sker både skriftligt samt genom fortlöpande bedömning.

Delkurs 4. Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.

Delkurs 5. Examination sker både muntligt och skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin