Tyska B5

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5TY018

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5TY018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2007
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Lärarprogrammet, inriktning Tyska. Kursplanen gäller från och med 2007-07-01.

Kursansvarig institution: Institutionen för moderna språk.

Behörighetskrav

Minst 15 p/22,5 hp godkända av Allmänt utbildningsområde I eller Lärares arbete A och minst 14 p/21 hp av Tyska A.

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten i tyska samt att fördjupa kunskaperna i tysk språkvetenskap. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden. Inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska studenten få erfarenhet av undervisning i tyska och ges insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

- ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en

utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och

tyska

- ha goda kunskaper om tysk språk- och litteraturhistoria, för att kunna

förstå och diskutera språk och litteratur i ett kulturellt och socialt

sammanhang

- kunna översätta en medelsvår text från svenska till tyska

- ha utökat sitt aktiva och passiva tyska ordförråd jämfört med

basordförrådet

- ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett

vetenskapligt arbetssätt

- ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera

information

- ha kunskaper i tyskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet

- självständigt kunna planera och genomföra undervisning i tyska

- genom utlandsstudier ha fått ökade kunskaper om tysk kultur och tyskt

skolväsende samt ökad säkerhet i praktisk språkfärdighet

Kursen består av fem delkurser med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

- kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp

- kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska

strukturer i tyskan

- kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och

skrift

- kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska

texter

- ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon – utan hjälpmedel –

kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska

- ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan

svenska och tyska

- ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med

basordförrådet

Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

- kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det

indoeuropeiska ursprunget till nutiden

- ha insikt i hur det tyska språket under olika tider har påverkats av

andra språk

- kunna förstå den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang

- kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder

- kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika

tyska dialektområden

- känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

- ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa

litterära verk från mitten av 1700-talet till nutid

- förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang

- kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet

- kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från

upplysningen och framåt

- kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av

litteraturvetenskapliga begrepp

- kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk

om ett litterärt ämne

- ha utvecklat ett kreativt förhållningssätt i umgänget med litteratur

Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

- ha fördjupat sina kunskaper om tysk kultur och tyskt skolväsende

- kunna reflektera över centrala kulturella skillnader mellan Sverige och

Tyskland

- ha uppnått en god säkerhet i att kommunicera på tyska

Delkurs 5. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

- ha insikter i kopplingen mellan ämnesstudier och yrkesverksamhet

- självständigt kunna planera och genomföra undervisning i tyska i skolan

- kunna kritiskt reflektera över olika undervisningsmetoder

Innehåll

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna från A-kursen. Övningar i översättning.

Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp

Föreläsningar och övningar i tysk språkhistoria. Översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss fördjupning i en språkvetenskaplig frågeställning efter utbildningens behov.

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av kreativa muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 600 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen och framåt.

Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp

Under studieveckorna i Tyskland läggs särskild tonvikt på uppövandet av den praktiska språkfärdigheten samt på studiebesök som syftar till att öka de interkulturella insikterna på grundval av kunskaper i tysk kultur.

Delkurs 5. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp

Under en skolförlagd utbildning omfattande tre veckor ska studenterna delta i arbetet i lärarlag, auskultera på lektioner i olika klasser samt även förbereda och genomföra egen undervisning (ca 10 undervisningstimmar). Den skolförlagda perioden förbereds och efterarbetas i seminarier vid Institutionen för moderna språk/Tyska. I de inledande seminarierna behandlas och diskuteras allmän och ämnesspecifik metodik och didaktik samt förhållandet mellan ämnesstudierna och lärarrollen.

Efter den verksamhetsförlagda utbildningen får studenterna tillfälle att reflektera över sina erfarenheter från skolan, dels i seminariediskussioner, dels genom skriftliga och muntliga redovisningar på tyska med utgångspunkt från valda frågeställningar av betydelse för lärarens arbete i skolan och elevernas undervisningsmiljö.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning.

Betyg på delkurs 4 sätts i samråd med lärarna i Tyskland efter intyg om fullgjorda studier.

Betyg på delkurs 5 sätts i samråd med lärarutbildare i kommunerna efter genomförd verksamhetsförlagd utbildning och fullgjorda redovisningsuppgifter.

För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.

Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till förnyad examination vid ett tillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett examinationstillfälle.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen avser andra terminens studier i ämnet tyska. För ämnesfördjupning till filosofie kandidatexamen krävs ytterligare 30 hp (Tyska C1) varav ett självständigt arbete om 15 hp. För ämnesfördjupning till filosofie magisterexamen krävs därutöver ytterligare 30 hp (Tyska D1), och till filosofie masterexamen ytterligare 60 hp (Tyska D2 och Tyska E1).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin