Tyska B5

30 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 5TY018

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Delkurs 1: Grammatik och skriftlig språkfärdighet:

  • Andersson, Sven-Gunnar, Tysk syntax för universitetsnivå, Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk
  • Freund, Folke; Sundqvist, Birger, Tysk grammatik, 3., [rev. och utök.]uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1995Obligatorisk (Boken är utgången från förlaget. Registrerade studenter kommer att ha tillgång till ett skannat exemplar i Studium.)

Förslag på övningsböcker

Delkurs 1: Grammatik och skriftlig språkfärdighet: Ordböcker (förslag):

Genom ditt universitetskonto får du gratis tillgång till flera användbara digitala ordböcker på många språk (inkl. tyska) från flera olika utgivare. Läs mer på Uppsala universitetsbibliotekets hemsida!

Delkurs 2: Språkvetenskap

  • Ernst, Peter, Germanistische Sprachwissenschaft: Eine Einführung in die synchrone Sprachwissenschaft des Deutschen, 2. Auflage, UTB, ISBN 978-3825225414, 2011Obligatorisk

Övrig litteratur enligt anvisningar.

Delkurs 3: Skönlitteraur

Sekundärlitteratur

Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik

  • Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Beslagic, Deni; Pålsson Gröndahl, Karina; Rosa, Sandra, Kan ett zoo få nybörjarelever i spanska att samtala?, 2020Obligatorisk
  • Brito Engman, C.; Aronsson, B., Learning activities in course books for Spanish as a foreign language produced for the Swedish context: Focus on forms or focus on meaning?, ASLA:s skriftserie/ASLA Studies in Applied Linguistics 2022, 29, 55-78, 2022, https://doi.org/10.15626/asla2022.29Obligatorisk
  • Council of Europe / Europarat, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen, München: Langenscheidt / Straßburg: Europarat, 2001Obligatorisk (Finns även på svenska: Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning. I: https://www.skolverket.se/getFile?file=2144. I urval.)
  • Council of Europe, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband., Stuttgart: Klett Sprachen GmbH/Straßburg: Council of Europe., 2020Obligatorisk (Finns även på engelska: Council of Europe (2020) Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors. I: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989)
  • Decke-Cornill, Helene; Küster, Lutz, Fremdsprachendidaktik: eine Einführung, 3., vollst. überarb. und erw. Aufl., Tübingen, Narr Francke Attempto, 2015Obligatorisk ((På Studium) I urval, ca 20 sidor.)
  • Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019Obligatorisk
  • Erickson, G., Bedömning av språklig kompetens, Ingår i: Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk, 2018, s. s. 15–27Obligatorisk
  • Sebestyén, Å.; Erickson, G., Hur kan muntlig kompetens bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?, Skolverket: Språksprånget, 2018Obligatorisk
  • Fredholm, K.; Fredriksson, C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Fredriksson, C.; Rosén, C., Språk- och skrivutveckling, Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Funk, Hernann; Kuhn, Christina, Aufgaben, Übungen, Interaktion, Goethe-Institut, 2014Obligatorisk ((På Studium) s 8–39)
  • Granfeldt, J.; Morehed, S., Att utveckla hörförståelse, Skolverket: Språksprånget, 2021Obligatorisk
  • Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Linge, O., Att förstå talat språk. Språksprånget, Stockholm: Skolverket., Skolverket, 2021Obligatorisk
  • Littlewood, W., The task-based approach: some questions and suggestions., ELT Journal, 58(4), 319-326, 2004Obligatorisk
  • Manuguerra, N.; Rottenberg, D., Målspråket i undervisningen: en nyckel till receptionsträning., Skolverket: Språksprånget, 2021Obligatorisk
  • Nation, P., The four strands, International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 2-13., 2007Obligatorisk (Tillgänglig via artikelsökning på Uppsala universitetsbibliotek.)
  • Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, Skolverket: Språksprånget, 2018Obligatorisk
  • Nyström, Fredrik; Säfström, Stina; Söderblom, Eva, Hur får jag dem att prata? En klassrumsstudie i spanska., SKOLPORTEN 9, 2019, https://www.skolporten.se/Obligatorisk
  • Pakula, H., Teaching Speaking., Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(1): 95-111., 2019Obligatorisk
  • Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Reception av text, Skolverket: Språksprånget, 2021Obligatorisk
  • Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Läsförståelse, ordförståelse och strategier., Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Rosén, C.; Marx Åberg, A., Processkrivning, Skolverket: Språksprånget, 2019Obligatorisk
  • Skolverket, Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner., Institutionen för moderna språk, 2020, https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=-996270488%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMOD%26courseCode%3DMODXXX01%26version%3D5%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_MODXXX01Obligatorisk
  • Skolverket, Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, ., https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/utbildning-pa-vetenskaplig-grund-och-beprovad-erfarenhetObligatorisk
  • Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Obligatorisk

Ytterligare titlar kan tillkomma.

Rekommenderad läsning:

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin