Språk i förskolan

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE025

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 mars 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling

Efter kursen ska studenten kunna:

- redogöra för barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling med hjälp av centrala begrepp och teorier

- beskriva språklig och kulturell variation i förskolan i relation till förutsättningar för kommunikation och lärande i förskolans verksamhet

- beskriva och välja litteratur för barn och kunna redogöra för hur olika skönlitterära uttrycksformer stimulerar identitetskapande och språkutveckling

- förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande

- exemplifiera och värdera olika sätt att dokumentera förutsättningar för barns språkliga utveckling och lärande

- planera och iscensätta ett språkutvecklande verksamhetsinnehåll där barnlitteratur och flera av följande uttrycksformer integreras: digitala uttrycksformer, bild, drama, musik, samt motivera sina didaktiska val utifrån kursens innehåll

Innehåll

Kursen består av två delkurser och ges i nära samarbete med kursen Estetiskt lärande i förskolan (15 hp)

Delkurs 1: Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp

Delkurs 2: Språkande samspel - integrering av språk, litteratur och estetiska lärprocesser, 5 hp

Delkurs 1 behandlar följande områden:

- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)

- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling

- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling

- Samtalets betydelse för språkutveckling

- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan

- Lekens betydelse för språkutveckling

- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete

- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling

- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling

Delkurs 2 behandlar följande områden:

- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer

- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling

Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp

- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)

- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling

- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling

- Samtalets betydelse för språkutveckling

- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan

- Lekens betydelse för språkutveckling

- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete

- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling

- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling

Språkande samspel, 5 hp

- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer

- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin