Språk i förskolan

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE025

Kod
4PE025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 april 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.

Mål

DEL 1

Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.

Efter genomgående kurs ska studenten kunna:

  • beskriva social och kulturell variation hos barn i relation till förutsättningar och möjligheter för språk och kommunikation i hem och förskola,
  • beskriva lekens betydelse för barns språkutveckling,
  • identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga talspråksutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv,
  • identifiera och beskriva grundläggande begrepp för barns tidiga läs- och skrivutveckling och kommunikation samt diskutera dessa ur ett förskoledidaktiskt perspektiv,
  • beskriva och diskutera digitala mediers betydelse och användning för barns muntliga och skriftspråkliga utveckling,skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

DEL 2

Delkursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i hur skönlitteratur och berättande kan användas i förskoleverksamhet. Det inbegriper orientering i barnlitteratur ur historiskt, didaktiskt och språkutvecklande perspektiv samt didaktiska färdigheter att använda olika slags skönlitteratur och olika former av berättande i pedagogisk planering och verksamhet. Det inbegriper även orientering i analytiska förhållningssätt till innehåll och form i barnlitteratur och berättande inklusive samspel mellan text och bild i bilderböcker och digitala medier.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • göra informerade val av skönlitteratur för förskoleverksamhet, inklusive lyrik, rim och ramsor, utifrån en utvecklad förmåga att analysera innehåll och form och samspel mellan text och bild och god kännedom om barnlitteraturens historia, olika genrer och språkutvecklande möjligheter.
  • förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande för barn, inklusive berättande i digitala medier.
  • använda barnlitteratur och berättande i pedagogiska planeringar för språkutveckling och lärande knutna till läroplanens mål.
  • planera målstyrda litteratursamtal som del av förskolans pedagogiska verksamhet.
  • skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

Innehåll

DEL 1

  • Sociala och kulturella perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
  • Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling, innefattande grammatiska begrepp, från fonetik till pragmatik
  • Grundläggande begrepp om lekens betydelse för barns språkliga utveckling
  • Didaktiska perspektiv på barns tidiga tal- läs- och skrivutveckling
  • Digitala mediers betydelse för barns berättande, teckenskapande och tidiga läs- och skrivutveckling

DEL 2

  • Barnlitteraturens historia och olika genrer
  • Läsning och berättande för barn i olika medieformer
  • Analys av barnlitteratur i olika genrer inklusive lyrik för barn och med fokus på samspel mellan innehåll och form och text och bild
  • Urval och användning av barnlitteratur för språkutveckling och lärande i förskolan
  • Litteratursamtal för språkutveckling och lärande i förskolan

Undervisning

Föreläsningar och seminarier

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin