Utbildningsmaterial om våld mot äldre

Äldre kvinnor kan utsättas för alla former av våld som drabbar yngre, inklusive sexuellt våld. Men det är också vanligt med ekonomiskt utnyttjande och försummelse. Förövarna kan utöver partnern även vara vuxna barn, personal inom hemtjänsten eller vårdare.

Bristande kunskap eller stereotypa föreställningar om att äldre inte utsätts för våld kan leda till att kvinnorna inte blir trodda när de försöker berätta om sin situation.

Utbildningsfilmer: att ställa frågor om våld mot äldre

Två korta utbildningsfilmer om att ställa frågor om våld mot äldre i äldreomsorgen och i hemtjänsten. Den första filmen är framtagen av länsstyrelserna och NCK, den andra av Jämställdhetsmyndigheten, länsstyrelserna och NCK.

Film – att ställa frågor om våld, äldreomsorgen, Gustav (06:02 min, textad)

Film – att fråga om våld, hemtjänsten, Margit (05:01 min, textad)

Webbutbildning: "Om våld mot äldre"

”Om våld mot äldre” är Socialstyrelsens webbutbildning som riktar sig till dig som arbetar inom äldreomsorgen och kommer i kontakt med äldre i ditt arbete.

Socialstyrelsens webbutbildning "Våld mot äldre"