Filmer för socialtjänsten om att ställa frågor om våld

För att ge socialtjänsten och andra yrkesverksamma inom kommunen stöd i arbetet med att ställa frågor om våldsutsatthet har NCK tillsammans med länsstyrelserna tagit fram sex utbildningsfilmer. Samtliga filmer är även syntolkade.

De sex dramatiserade filmerna ger exempel på hur frågor om våld kan ställas i olika delar av socialtjänsten och spänner över verksamheter som hemtjänst, daglig verksamhet och försörjningsstöd. Filmerna är tänkta att användas som utgångspunkt för diskussion vid utbildningstillfällen. I filmerna är det yrkesverksamma från respektive verksamhet som spelar sig själva och skådespelare som spelar klienter eller brukare.

Filmerna är helt fristående och kan visas en och en. Varje film är cirka fyra till sju minuter lång och det finns förslag på diskussionsfrågor i anslutning till filmerna. I de tre första filmerna används det standardiserade instrumentet "FREDA-kortfrågor" som Socialstyrelsen tagit fram.

Alla filmer har tagits fram i samverkan med länsstyrelserna och filmerna 4-6 är en del av satsningen #upptäckvåldet tillsammans med Jämställdhetsmyndigheten, Socialstyrelsen, länsstyrelserna och NCK.

Undertexter och syntolkning

Filmerna har svenska och engelska undertexter. Alla filmer finns också i syntolkade versioner.

Syntolkade versioner av filmerna

I filmen träffar Gustav sin biståndshandläggare för ett uppföljningsmöte. Inom äldreomsorgen i denna kommun har de bestämt att de ska ställa frågor om våld i alla uppföljningar och vid nybesök. Handläggaren använder FREDA-kortfrågor.

Diskussionsfrågor som hör till filmen om Gustav (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 959 kB.

I filmen kommer Fatima på uppföljningssamtal för boendestöd då hon har en psykisk funktionsnedsättning som innebär att hon har svårt att planera sin dag och få till ett fungerande hem. Socialsekreteraren har till uppgift att följa upp och säkerställa att Fatima får rätt stöd. Socialsekreteraren använder FREDA-kortfrågor i samtalet i syfte att upptäcka eventuell våldsutsatthet.

Diskussionsfrågor som hör till filmen om Fatima (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 789 kB.

I filmen kommer Sabina och Patrik till socialtjänsten för att de söker ekonomiskt bistånd. Det är inte ovanligt att just ekonomiskt bistånd är en väg in för att söka stöd för våldsutsatthet. Det är därför viktigt att även ställa frågor om erfarenheter av våld.

I den här filmen används formuläret FREDA-kortfrågor. Oavsett svar blir frågorna även ett sätt att informera om det stöd som kommunen kan erbjuda.

Diskussionsfrågor som hör till filmen om Sabina (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 725 kB.

I filmen är Bella i personalrummet för att brygga kaffe till sig och sina arbetskamrater på den dagliga verksamheten. Bella får en hel del sms som hon visar för sin arbetsledare. Innehållet i sms:en ger arbetsledaren tillfälle att prata om varje individs rättighet att säga nej när det inte känns bra och att prata om samt förklara vad som är våld.

Diskussionsfrågor som hör till filmen om Bella (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 993 kB.

I filmen kommer Felicia från hemtjänsten hem till Margit och Tore för att hjälpa Margit att duscha samt gå och handla. Att vara i en persons vardag ger många möjligheter att upptäcka och ställa frågor om våldsutsatthet. Det är viktigt att vara ensam med omsorgstagaren när man ställer frågor om våld. Oavsett svar blir samtalet ett sätt att informera om att alla har rätt att leva ett liv utan våld och berätta om det stöd som kommunen kan erbjuda.

Diskussionsfrågor som hör till filmen om Margit (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 1 MB.

I filmen kommer Anna till ett möte med en socialsekreterare på missbruksenheten. Bakgrunden till mötet är att en orosanmälan har gjorts till socialtjänsten från barnens förskola. Båda föräldrarna har varit på ett första möte på Barn- och ungdomsenheten där det framkommit att Anna har ett riskbruk av alkohol. Det är viktigt att alla enheter inom socialtjänsten ställer frågor om våldsutsatthet för att kunna ge ett bra stöd.

Diskussionsfrågorna som hör till filmen om Anna (tillgänglighetsanpassad pdf) Pdf, 943 kB.

Beställ filmerna på usb

Samtliga filmer går att kostnadsfritt beställa på usb-sticka. På stickan finns alla filmerna textade på svenska och engelska. Stickan innehåller också utbildningsmaterial i pdf-format med diskussionsfrågor för varje film.

För att beställa filmerna på usb-sticka, skicka ett mejl till info@nck.uu.se

Material från NCK får inte användas i kommersiella sammanhang.