NCK:s centrumstyrelse

Arbetsutskottet vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci har utsett följande centrumstyrelse vid Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK). Centrumstyrelsen är beslutande organ för hela Nationellt centrum för kvinnofrid.

Ordförande

Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet

Ordinarie ledamöter

Eva Tiensuu Janson, ställföreträdande vicerektor, vetenskapsområdet för medicin och farmaci

Mathias Hallberg, dekan, vetenskapsområdet för medicin och farmaci

Vivianne Macdisi (länk till e-post), regionråd (S)

Lina Nordquist (länk till e-post), riksdagsledamot (L)

Fredrik Selin (länk till e-post), jurist vid enheten för brottsofferfonden och kunskapscentrum, Brottsoffermyndigheten

Siv-Britt Björktomta, institutionen för socialt arbete, vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap

Torbjörn Gustafsson Chorell, professor vid institutionen för idé och lärdomshistoria, vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap

Studentrepresentant

Linnéa Rydén (länk till e-post), vice ordförande för Uppsala studentkår

Adjungerade ledamöter

Anita Hussénius, föreståndare för Nationellt centrum för kvinnofrid

Marianne van Rooijen (länk till e-post), sjukhusdirektör för Akademiska sjukhuset

Inger Sundström Poromaa, prefekt för institutionen för kvinnors och barns hälsa

Gruppbild på NCK:s styrelse

Bakre raden från vänster: Linnéa Rydén, Torbjörn Gustafsson Chorell, Fredrik Selin, Mathias Hallberg, Anders Hagfeldt och Lina Nordquist. Främre raden från vänster: Vivianne Macdisi, Eva Tiensuu Janson, Siv-Britt Björktomta och Anita Hussénius.

Information om mandatperiod

Mandatperiod för centrumstyrelsens ordförande och ordinarie ledamöter är 3 år och gäller från och med 2023-09-01 till och med 2026-08-31.

Mandatperioden för centrumstyrelsens studentrepresentant är 1 år och gäller från och med 2023-09-01 till och med 2024-09-01.