Samverkan

NCK ska utgöra ett stöd till myndigheter och organisationer i frågor om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. Som regeringens nationella kunskaps- och resurscentrum samverkar NCK med en rad myndigheter och andra aktörer inom kunskapsområdet.

Samverkan sker bland annat genom olika nätverk. NCK driver två av dessa; Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid samt Nationellt nätverk för regioner.

Nationellt nätverk för regioner

I det nationella nätverket för regioner ingår representanter från alla landets regioner som är ansvariga för arbete mot våldet, inom hälso- och sjukvården. Nätverket ska stärka samverkan och bidra till informations- och erfarenhetsutbyte.

Kontakt: Johanna Belachew

Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid

Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid är en grupp med 27 nationella myndigheter, samt länsstyrelserna och Sveriges kommuner och regioner, SKR. Nationellt centrum för kvinnofrid är sammankallande i gruppen.

Myndighetssamverkan ska vara en arena för att utbyta erfarenheter, bolla idéer och sprida kunskap om kvinnofrid samt möjliggöra samverkan kring specifika projekt.

Gruppen ska också arbeta för att sprida kunskap till personer som i sitt yrke eller ideella arbete möter våldsutsatta kvinnor, barn och unga som upplever våld och/eller män som utövar våld. Allt detta bör stimulera och stärka arbetet för kvinnofrid i de olika myndigheterna.

Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid har som mål att arbeta för att hålla frågan om kvinnofrid på agendan.

Läs mer om Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid

Kontakt: Annika Töyrä

Logotyper för alla myndigheter som ingår i Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid.