Nationellt centrum för kvinnofrids organisation

Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala är uppdelat i en universitetsdel inriktad på forskning, utbildning och information samt en klinisk del med praktiskt inriktad verksamhet. Centrumet leds av en föreståndare.

NCK:s universitetsdel hör till Uppsala universitet och är del av institutionen för kvinnors och barns hälsa.

Den kliniska delen vid NCK, patientverksamheten på Kvinnofridsmottagningen, har Region Uppsala som huvudman och är placerad direkt under sjukhusdirektören vid Akademiska sjukhuset.

Kvinnofridsmottagningen på Akademiska sjukhusets webbplats

I NCK:s kliniska del – kvinnofridsenheten – ingår kvinnofridsmottagningen och stödtelefonerna Kvinnofridslinjen, Stödlinjenförmän.se, Stödlinjenförtranspersoner.se samt stödlinjen Rätt att välja, som är ett pilotprojekt som NCK genomför på uppdrag av Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Medarbetare

På NCK arbetar ett 70-tal personer med en rad olika professioner. Medarbetarna vid NCK är sjuksköterskor, socionomer, läkare och psykologer, adjunkter, kommunikatörer, administratörer, projektledare, utredare, forskare och experter. Hela verksamheten är samlad i gemensamma lokaler på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Den unika sammansättningen gör att NCK har en verklighetsförankrad förståelse för kvinnors våldsutsatthet. Den ger också stora möjligheter till kontinuerligt lärande och utveckling. NCK arbetar ständigt med att ta fram nya metoder som bygger på forskning, prövas i klinisk verklighet och utvärderas vetenskapligt för att sedan spridas vidare till övriga landet.

Kontakta NCK

NCK:s styrelse

Arbetsutskottet vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci har utsett en centrumstyrelse vid Nationellt centrum för kvinnofrid. Centrumstyrelsen är beslutande organ för hela NCK. Föreståndaren för NCK är adjungerad till styrelsen och föredragande.

Kontaktuppgifter och information om centrumstyrelsen