Psykisk hälsa, hälsobeteenden och mätinstrument

Ett doktorandprojekt

Om projektet

Detta projekt omfattar fyra delstudier som undersöker 15-29-åringars psykiska hälsa i Sverige. Vi är intresserade av:

1. Hur många unga har symptom på ångest och depression? Det vill vi ta reda på genom att använda mer omfattande mätinstrument än vad som tidigare använts i nationella undersökningar.
  2. Hur påverkar hälsobeteenden och psykisk hälsa varandra bland de unga? Exempel på hälsobeteenden är alkohol- och tobaksbruk, fysisk aktivitet och kostvanor. Vi vet att dessa påverkar psykisk ohälsa men mer forskning behövs för att förstå hur.
  3. Hur förstår och tolkar unga frågor som mäter ångest? Vi kommer att intervjua unga kring hur de upplever frågor och mätinstrumenten som vi använder för att mäta ångest.
  4. Är de mätinstrument vi använder för att mäta ångest tillförlitliga? För att veta om den statistik vi presenterar är tillförlitlig är det viktigt att undersöka mätinstrumentens egenskaper.

Syfte

Syftet med projektet är att fylla några av de kunskapsluckor som finns idag vad gäller ungas psykiska hälsa i Sverige. Genom att besvara frågorna ovan vill vi:

1. Ge en tydligare lägesbild av hur omfattande den psykiska ohälsan är bland unga idag.
  2. Bättre förstå faktorer som påverkar ungas psykiska hälsa.
  3. Bättre förstå vad svaren på frågorna vi ställer representerar. Låta ungas egna röster bli hörda.
  4. Ta reda på om de mätinstrument vi använder ger tillförlitliga resultat.

Medverkande i projektet: Doktorand Emma Ahlqvist Lindqvist handledd av Pernilla Åsenlöf, Emma Hovén, Andreas Frick och Hanna Ljungvall.

Projektet finansieras av: Privat donation