Fysisk aktivitet under cancerbehandling: kvantitativ och kvalitativ kartläggning av underlättande faktorer och patienters preferenser för stöd (BetUCan)

Syftet med projektet är att öka kunskapen om underlättande faktorer för fysisk aktivitet och patienters preferenser för stöd för fysisk aktivitet under behandling mot lymfom, bröst-, prostata-, lung- eller kolorektalcancer samt hur individanpassat stöd för att underlätta fysisk aktivitet ska utformas och ges till dessa patienter.

• Period: 2023-01-01 – 2025-12-31
  • Finansiär: Cancerfonden, Vetenskapsrådet,Sjöbergstiftelsen
  • Bidragstyp: Projektanslag

Beskrivning

Syftet med projektet är att öka kunskapen om 1) underlättande faktorer för fysisk aktivitet och patienters preferenser för stöd för fysisk aktivitet under behandling mot lymfom, bröst-, prostata-, lung- eller kolorektalcancer samt 2) hur individanpassat stöd för att underlätta fysisk aktivitet ska utformas och ges till dessa patienter. Detta forskningsprojektet omfattar två delstudier.

Delstudie 1 är en bred enkätundersökning med en digital enkät där patienters fysiska aktivitetsnivå, underlättande faktorer och preferenser för stöd för fysisk aktivitet kartläggs. Potentiella deltagare som nyligen diagnostiserats kommer att identifieras i det regionala tumörregistret på Regionalt cancercentrum Mellansverige.

Delstudie 2 är en intervjustudie där resultaten från enkätundersökningen kommer att ligga till grund för fokusgruppsintervjuer med patienter under cancerbehandling.

Data samlas in genom fokusgruppsintervjuer. Intervjuerna inleds med frågor om deltagarnas erfarenheter av fysisk aktivitet under cancerbehandling och fokuseras sedan på vilket stöd som är viktigt för fysisk aktivitet samt hur detta stöd kan utformas.

Regionalt Cancer Center - RCC

Johan Ahlgren

Sandra Irenaeus

Lisa Busk Hedström