Hållbart arbetsliv för åldrande befolkningar i Norden-Baltikum

• Period: 2023-02-01 – 2026-01-31
  • Budget: 9 516 756 kr
  • Finansiär: NordForsk

Beskrivning

Projektet syftar till att generera kunskap och lösningar för ett hållbart och inkluderande framtida arbetsliv för en åldrande befolkning i länderna i den nordisk-baltiska regionen. Konsortiet består av tre huvudpartners, Uppsala universitet, som också är ledande partner (Sverige), Islands universitet (Island) och Vilnius universitet (Litauen), samt nätverkspartners från Riga Stradins University (Lettland) och Tallinn universitet (Estland). Nätverket kommer att utvidgas till andra länder i Norden. Det vetenskapliga arbetet kommer att utforska: 1) hur våra samhällen kan anpassa sig till snabba sociala, demografiska och tekniska förändringar, 2) hur man tillhandahåller en inkluderande, kompetent och hållbar framtida arbetskraft, arbetsmiljöer som säkerställer hälsa och välbefinnande och ett arbetsliv i balans i en tid av hybrida arbetsmiljöer, flexibla kontrakt/nya anställningsformer och längre arbetsliv, 3) hur omvandling av arbetslivet påverkar inkomstkällor för män och kvinnor. Data som används är bland annat The Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE), SLOSH i Sverige och en isländsk studie om befolkningens åldrande (HL20) samt andra källor.

Islands universitet, Island och Vilnius universitet, Litauen

Projektledare: Ieva Reine