Phys-Can (Physical Training and Cancer)

• Startdatum: 2013-01-01
  • Budget: 3 500 000 kr
  • Finansiär: Cancerfonden, Vetenskapsrådet,World Cancer Research Fund, Nordisk Cancerunion, Sjöbergstiftelsen
  • Bidragstyp: Projektanslag

Beskrivning

I denna multicenterstudie studerar vi effekter av fysisk träning på hög- respektive låg/måttlig intensitet hos personer som får tilläggsbehandling mot cancer, dvs cytostatika, strålning och antihormonell behandling. Effekterna mäts i första hand på cancerrelaterad fatigue, livskvalitet men även återfall och överlevnad. Vi studerar också effekten av stöd till beteendeförändring (extra coaching) för att se i vilken grad det påverkar utförd träning. Fysiologiska mekanismer studeras också för att öka kunskapen om mediatorer mellan träning och cancerrelaterad fatigue. Även hälsoekonomiska utvärderingar görs.

Projektet är ett samarbete mellan universiteten i Uppsala, Lund och Linköping i Sverige, universiteten i Agder och Bergen i Norge, Köpenhamns universitet i Danmark, The Netherlands Cancer Institute och VU University Medical Centre vid University of Amsterdam, och University of Leeds, Storbritannien.

Projektledare: Karin Nordin
Medarbetare: Ingrid Demmelmaier